Diagonaler?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Psyco-Per
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 21/09-2006 21:33

Hei:) Er det noen her som kan forklare meg hva en diagonal i et kvadrat er? Jeg har noen oppgaver der jeg skal regne ut diagonaler i kvadrat, og så kommer jeg ikke på hvordan(Ellers så har jeg ikke lært det enda:/)
_____
PSYCO 8-)
solhoff
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 14/03-2006 16:58

Psyco-Per skrev:Hei:) Er det noen her som kan forklare meg hva en diagonal i et kvadrat er? Jeg har noen oppgaver der jeg skal regne ut diagonaler i kvadrat, og så kommer jeg ikke på hvordan(Ellers så har jeg ikke lært det enda:/)
En diagonal er en rett linje om du trekker fra det ene hjørnet til det andre i kvadratet, slik at kvadratet blir delt inn i to like store trekanter.

For å regne ut lengden av diagonalen kan du bruke pytagoras setning for rettvinklede trekanter. [tex]a^2+b^2=c^2[/tex] der sidenene i kvadratet er katetene, [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex] (i et kvadrat er disse like lange), og diagonalen er hypotenusen, [tex]c[/tex]
Psyco-Per
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 21/09-2006 21:33

Tusen takk! :D
_____
PSYCO 8-)
OklahomaCityThunder
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 10/02-2011 21:09

Hei. jeg lurer pa om diagonalene er like lange i ett parallellogram? setter pris pa hjelp:)
0912jool
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 09/02-2011 14:59

OklahomaCityThunder skrev:Hei. jeg lurer pa om diagonalene er like lange i ett parallellogram? setter pris pa hjelp:)
Så lenge de "rette" sidene er like lange, er de diagonale like lange. Er de ikke like lange, er det vel ikke lenger noe parallellogram lenger, så ja: i et parallellogram er sidene parvis like lange!
OklahomaCityThunder
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 10/02-2011 21:09

hm, vet at diagonalene er like lange i et kvadrat, men var usikker pa parallellogram. i ett kvadrat blir det jo fire like store trekanter nar du trekker diagonalene. men blir det det ogsa med parallellogram da. hmm
Noe

Tusen takk for hjelpen! :D
Putekrig
Cantor
Cantor
Innlegg: 130
Registrert: 07/10-2010 16:19

Nei, diagonalene i et parallellogram er IKKE nødvendigvis like lange!

Eksempel:
Bilde

Her ser du forhåpentligvis at dette ikke stemmer.
Putekrig
Cantor
Cantor
Innlegg: 130
Registrert: 07/10-2010 16:19

Og med "ikke nødvendigvis" så mener jeg "aldri".

Diagonalene i et parallellogram er aldri like lange.

Diagonalen mellom de to butte hjørnene vil alltid være kortere enn diagonalen mellom de to skarpe hjørnene.

Etter hvert som de butte hjørnene blir skarpere og skarpere, og de skarpe hjørnene blir buttere og buttere, jo likere lengde vil diagonalene ha. Men de vil altså ikke ha lik lengde før alle hjørnene er like skarpe, altså 90 grader, og da vil det ikke være et parallellogram lenger, men et rektangel.

Så nei. Diagonalene i et parallellogram er aldri like lange.
Gjest

Dersom parallellogrammet er et kvadrat så er diagonalene like lange.^^
Putekrig
Cantor
Cantor
Innlegg: 130
Registrert: 07/10-2010 16:19

Gjest skrev:Dersom parallellogrammet er et kvadrat så er diagonalene like lange.^^
Eller et rektangel.

Men med mindre alle vinklene er rette, så er diagonalene altså IKKE like lange.
thomas_pro

når du skal finne eller forklare hva en diagonal er så kan du tegne en strek fra det ene hjørnet av kvadratet og til hjørnet på andre siden.
så hvis du tar en strak linje fra øverste høyre hjørnet og teiner den til nederste høyre hjørne har du en diagonal. :)
thomas_pro

jeg lurer på om en diameter alltid er dobbel så lang som radiusen av en sirkel?

og hvis du har en figur som dette + og vrir på den vil alltid vinklene til smmen bli 180 eller 360? :?: :?: :?:
matematikk X

thomas_pro skrev:jeg lurer på om en diameter alltid er dobbel så lang som radiusen av en sirkel?
Ja
thomas_pro

matematikk X skrev:
thomas_pro skrev:jeg lurer på om en diameter alltid er dobbel så lang som radiusen av en sirkel?
Ja
men vis det er en oal sirkel da
Svar