Transformasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

En transformasjon er gitt som
T:R[sup]2[/sup]->R, T(x[sub]1[/sub], x[sub]2[/sub]) = x[sub]1[/sub][sup]2[/sup] + x[sub]2[/sub][sup]2[/sup]

Hvordan skal jeg gå fram for å vise at denne transformasjonen ikke er lineær? Jeg vet at T(0)=0 betyr at den er lineær, men skjønner det fortsatt ikke helt...
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

T(0)=0 er IKKE definisjonen på en lineær transformasjon.

Linearitet innebærer derimot at

T(A + B) = T(A) + T(B) for alle A, B (som i den aktuelle oppgavene vil si alle tallpar (x[sub]1[/sub], x[sub]2[/sub]) i R[sup]2[/sup])


I ditt tilfelle er det lett å finne et moteksempel:

La u = (1, 0)

Da er
T(u + u) = T(1 + 1, 0 + 0) = T(2, 0) = 2[sup]2[/sup] + 0[sup]2[/sup] = 4

Som ikke er det samme som:

T(u) + T(u) = 2T(1,0) = 2(1[sup]2[/sup] + 0[sup]2[/sup]) = 2
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Takk for det!
Jeg har forøverig en ny utfordring...
Jeg skal bestemme den fiktive trans.matrisen for speiling om linjen x[sub]2[/sub]=2 i R[sup]2[/sup]
Vet ikke hvor jeg skal starte her engang...deretter skal jeg finne speilbildet av pkt. (4,1)
Hjelp!
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

Vet ikke helt om jeg har forstått oppgaven.... Hva er en fiktiv trans.matrise?
Men dersom du skal speile et punkt (vektor) om linjen x[sub]2[/sub] = 2 så kan du gjøre det slik:

T(v) = A(v + u)

der v = [x[sub]1[/sub], x[sub]2[/sub]]
A =
| 1 0 |
| 0 -1 |
u = [0, -4]
Svar