Skolekalkulatorer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

ThomasB
Guru
Guru
Innlegg: 257
Registrert: 18/03-2004 18:34

Ja, jeg er litt enig med deg der, sletvik. I arbeidslivet har man jo tilgang på alle hjelpemidler, hvorfor skal man da være nødt til å gjøre ting for hånd på eksamen som man aldri må gjøre ellers?

Kanskje er det for å utvikle bedre ferdigheter og forståelse, og å redusere mulighetene for juks.

Men jeg kan opplyse om at det ikke er noe stort problem at vi kun bruker enkle kalkulatorer, da oppgavene er beregnet for dette. Den største ulempen er at vi får færre muligheter til å sjekke at vi har regnet riktig, men det er jo likt for alle :wink:
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

@sletvik
Jeg er helt enig i at det burde være tillat med litt mer avansert kalkulator også på NTNU.

Vet ikke om jeg oppfattet deg riktig, men jeg tror ikke at det nødvendigvis er sånn at man på universiteter ikke kan bruke kalkulator, og motsatt på høgskole. Det er nok litt forskjellig.
Forresten; vi har master på høgskole også :) så jeg vet ikke om det er nødvendigvis er så mye høyere nivå på NTNU
(gikk kanskje litt utenfor tema nå, men men.. )
Phi
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 01/07-2004 00:01

Skal vi bare gå litt ut av emne?

Jeg hørte læreren min sa at selve utregningen i universitet/høgskole er ikke nødvendig. Han sier at det er kontor arbeid. Det som er viktig er selve formlene. Feks. 2/4 = 1/2 og ikke 0,5. De gidder ikke å regne ut...
Og siden ved hjelp av kalkulator som er så veldig avansert nå for tiden.
Glemmer mangen ut hvordan man regne. Jeg tror at NTNU vil beholder ranken sin. Bruker sløve elever/studenter kalkulator?

Hva er det skolene gjør på den første dagen? Kan du vente med å kjøpe thing? ( Finnes det ikke angre rett på bøker? Skolen kan vel erstater for kostnaden?)
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Phi skrev:Jeg hørte læreren min sa at selve utregningen i universitet/høgskole er ikke nødvendig. Han sier at det er kontor arbeid. Det som er viktig er selve formlene. Feks. 2/4 = 1/2 og ikke 0,5. De gidder ikke å regne ut...
Det er vanlig å skrive svaret som en brøk hvis det ikke blir et helt tall.. hvertfall i matematikk. I fag som fysikk kan det være hensiktsmessing å ha det som desiamltall også fordi man da får et bedre inntrykk av størrelsen.
Ofte bruker man ikke tall i det hele tatt, men regner med bokstaver. Så kan man sette inn tall til slutt, men det er som du sier.."kontorarbeid".
Phi skrev:Hva er det skolene gjør på den første dagen? Kan du vente med å kjøpe thing? ( Finnes det ikke angre rett på bøker? Skolen kan vel erstater for kostnaden?)
Jeg går ut i fra at du fortsatt snakker om høgskole/universitet. Den første dagen for meg gikk stort sett ut på å få informasjon om diverse (u)nyttige ting, semesterregistrering, få studentbevis, snakke med faddere, litt omvisning på skolen, øltelt, osv..
Du kan nok bytte bøker hvis du har kvittering og bøkene er i den stand de var da du kjøpte dem (ubrukt). Skolene har ofte egen bokhandel.

Du kan sikkert vente så lenge du vil med å kjøpe bøker og kalkulator. Det er ingen som kontrollerer det. Du kan la være å kjøpe hvis du ikke vil ha dem.
Phi
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 01/07-2004 00:01

oro2 skrev:
Phi skrev:Hva er det skolene gjør på den første dagen? Kan du vente med å kjøpe thing? ( Finnes det ikke angre rett på bøker? Skolen kan vel erstater for kostnaden?)
Jeg går ut i fra at du fortsatt snakker om høgskole/universitet. Den første dagen for meg gikk stort sett ut på å få informasjon om diverse (u)nyttige ting, semesterregistrering, få studentbevis, snakke med faddere, litt omvisning på skolen, øltelt, osv..
Du kan nok bytte bøker hvis du har kvittering og bøkene er i den stand de var da du kjøpte dem (ubrukt). Skolene har ofte egen bokhandel.

Du kan sikkert vente så lenge du vil med å kjøpe bøker og kalkulator. Det er ingen som kontrollerer det. Du kan la være å kjøpe hvis du ikke vil ha dem.
Jeg snakket egentlig om videregående. Men som du sier det så trenger du egentlig ikke bøker? Hva er det dere gjøre på høgskole/universitet da?
"Plukker pinner"? Eller riktig sagt er skoler etter grunskolen nødvendig? Du trenger ikke bøker.. Selv lære?
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Det er en fordel med bøker om du skal lære ja.. det jeg mente var at det på høgskole/universitet ikke er noen som tvinger deg til å kjøpe bøker slik som det er på videregående... Jeg kjenner flere som har latt være å kjøpe bøker i enkelte fag. Enten deler flere på en bok eller så kan de faget ganske bra fra før.
Må innrømme at det er enkelte bøker jeg har kjøpt jeg har lest svært lite i.

På videregående får man anmerkninger hvis man ikke har med bøker. Det var hvertfall slik da jeg gikk der. De første ukene er de ikke så nøye på det. Ofte er det utsolgt i bokhandlere osv.. men etter noen uker forventes det at du har skaffet deg de bøkene som står på boklisten.
Phi
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 01/07-2004 00:01

Det høres litt rart ut, men på en av de ungdomsskolene som jeg har gått, fikk vi anmerkning hvis vi ikke hadde kalkulator med på matte timene.
Er det på videregående? Jeg synes at "kontorarbeid" er litt viktig ennå ;)
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Det kan jeg ikke huske helt. Min mattelærer på VGS(2. og 3. klasse) ga omtrent ikke anmerkninger for noe. Det varierer nok litt fra lærer til lærer...
Du bør jo ha med kalkulator hvis den inngår i lærerens undervisningsopplegg.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Litt nattarbeide......

Hyggelig å se at noen bruker www.matematikk.net om sommeren også.
Juli er måneden med fellesferie, godt vær og liten aktivitet hos oss, men det gode været har uteblitt så langt så det er kanskje forklaringen på at vi allerede har slått fjordårets 15000 sideoppslag..

Vel, så til saken!

Her er et bilde av den kalkulatoren jeg bruker mest:

Bilde

Dette er en HP 15C. Den ble kjøpt for ca. 20 år siden og fungerer fortsatt utmerket. Jeg har også tilgang på Casio på skolen der jeg jobber. Dagens Casioer er nok mer avanserte (jeg underviser i bruken, for elevene har Casio), men når jeg skal regne foretrekker jeg HP'n. Den er rask og jeg kjenner den.

Jeg tror ikke poenget er hvilke kalkulator du bruker eller hva som er lov å bruke, men at du gjør deg godt kjent med den DU velger. De flest betydningsfulle matematikkere har så langt vokst opp uten å vite hva en kalkulator er. De mest betydningsfulle ingeniørerene har sannsynligvis brukt regnestav og tabeller. Tabeller og standarder brukes i stor utstrekkning i dag også. Jeg tror papir og blyant er de viktigste instrumentene for læring av matematikk. Enkelte ting skal drilles slik at de kan gjøres i søvne. Greit nok at man kan bruke alle mulige kalkulatorer i det virkelige liv, men det virkelige liv stiller enn ovenfor mange andre utfordringer også, så dersom man bruker tiden på å ha nesen i en eller annen fancy kalkulatormanual er det mulig at man har feil fokus og at toget går før man får nesen ut av manualen.

Litt om anmerkninger kommer i morgen .... kanskje..
MVH
KM[/b]
Phi
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 01/07-2004 00:01

Hei,

Jeg så på en bra kalkulator her
Lurte på om noen vet om denne?
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Aldri sett den, men er det ikke like greit å gå for TI-89 i samma slengen da? Er sikkert like på mange områder. Kommer an på hva en trenger av funksjoner da, men med TI-89 føler jeg ihvertfall at jeg har fått mye for pengene...
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Abeline
Guru
Guru
Innlegg: 85
Registrert: 22/05-2004 17:27
Sted: Østlandet

Hvis du absolutt vil kjøpe kalkulator før skolen begyner, vil jeg i alle fall anbefale deg å spørre en som går på den skolen du skal begynne på. Å bruke en annen kalkulator enn resten av klassen vil gi deg en del merarbeid, fordi lærerne ikke gidder å sette seg inn i hvordan alle kalkulatorer virker. Da jeg begynte på GK fikk vi som sagt beskjed om hvilke kalkulatorer vi kunne bruke, (tre ulike Casio-modeller, identiske i bruk, se tidligere innlegg). Ei i klassen min hadde kjøpt en TI-kalkulator, og hun fikk klar beskjed av læreren om at hun ikke kunne regne med noen som helst hjelp når det gjaldt den kalkulatoren. Ikke alle mattelærere er sånn selvfølgelig, men det kan du ikke vite. Da må du regne med å bruke litt tid på å finne ut alt selv, men hvis du tror det går greit, er det ikke så farlig. Men det med at den ikke skal kunne utføre algebraiske regneoperasjoner tror jeg nok er ganske viktig!
Finn en syklisk firkant, og problemet er så godt som løst:)
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Phi skrev:Hei,

Jeg så på en bra kalkulator her
Lurte på om noen vet om denne?
Har aldri testet den, men tror den har funksjoner ca tilsvarende de Casio-modellene Abeline nevnte. Vet at mange bruker den på vgs.
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

sletvik skrev:Aldri sett den, men er det ikke like greit å gå for TI-89 i samma slengen da? Er sikkert like på mange områder. Kommer an på hva en trenger av funksjoner da, men med TI-89 føler jeg ihvertfall at jeg har fått mye for pengene...
Tror ikke Ti89 er tillatt på eksamen på VGS..

Jeg kom forresten "tilfeldigvis" over noe som har med dette temaet å gjøre:
Om symbolregnende lommeregnere i den videregående skole
Phi
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 01/07-2004 00:01

Jeg tror jeg venter til skolestart. Ville bare se om det finnes noe bra på markedet. Hoper vi kan bruker en Laptop i framtidem... ;) Da slipper vi å tenker på minne og funksjoner!!!
Svar