Læreren nevnte i dag at det ville gå mye hurtigere å løse en integrasjonsoppgave dersom vi kunne noe han kalte for "totalt differensial?"
Hva er dette egentlig for noe?
"Totalt differensial"
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Vet ikke helt om du har forutsetningene for å få tak på dette, kan bli tungt dersom du ikke har noen bakgrunn i multivariabel kalkulus, men kan jo prøve å forklare det enkleste tilfellet.
For en funksjon av 2 variable som har kontinuerlige partielle deriverte sier vi at differensialet, eller det totale differensialet, er
. Dette kan enkelt generaliseres til vilkårlig mange(men endelig antall) dimensjoner.
Sammenhengen med differensialligninger er flg:
Anta du har en diff.lign som kan skrives på formen . Dette kalles forøvring en eksakt diff.lign. dersom differensialformen er eksakt. Dvs at differensialet stammer fra en funksjon .
Hvis vi er i denne situasjonen kan vi skrive hele differensialligningen
. Da følger det direkte at løsningen er , hvor c er en konstant.
Ved sammenligning finner vi at den opprinnelige differensialligningen er eksakt dersom det finnes en funksjon slik at
og
.
Disse ligningene kan vi da integrere opp og bestemme løsningen.
En annen ting vi kan merke oss ganske raskt er om vi antar at og er definert og har kontinuerlige første ordens partielle deriverte i et domene av xy-planet(som skal ha en lukket grense som ikke skjærer seg selv), så må .
Noen som vet hvorfor?
For en funksjon av 2 variable
Sammenhengen med differensialligninger er flg:
Anta du har en diff.lign som kan skrives på formen
Hvis vi er i denne situasjonen kan vi skrive hele differensialligningen
Ved sammenligning finner vi at den opprinnelige differensialligningen er eksakt dersom det finnes en funksjon
Disse ligningene kan vi da integrere opp og bestemme løsningen.
En annen ting vi kan merke oss ganske raskt er om vi antar at
Noen som vet hvorfor?
Takk for utfyllende svar. Men gjelder det bare integrasjon av differensial ligninger?
F.eks det går an å integrere dette utrykket ved denne metoden? (som jeg ellers ville integrert ved hjelp av delvis integrasjon)?
[symbol:integral] 2x [symbol:rot] (2x^2+1)dx
F.eks det går an å integrere dette utrykket ved denne metoden? (som jeg ellers ville integrert ved hjelp av delvis integrasjon)?
[symbol:integral] 2x [symbol:rot] (2x^2+1)dx
Han lurte vel på hvordan han kunne bruke differensialer for å beregne integralet, selv om substitusjon fungerer fint. Det man bør gjøre er å danne et differensial inne i integralet, tror jeg. Har aldri begregnet det slik selv før, men antar det er noe ala det man gjør i delvis integrasjon(hvor man bytter differensial egentlig, hvis du kjenner hele bakgrunnen for "formelen"), men differensialer er ikke så hjelpsomt i 1 variabel(mener jeg iallefall) som det er i flere