Tallfølger for dummies.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Fresh
Fibonacci
Fibonacci

Har meldt meg opp til eksamen for 3mx i mai, etter å ha holdt meg borte fra matte i seks år. Angrer litt i det øyeblikket jeg startet, men skal nok klare meg. Jeg har akkurat startet og leser nå om tallfølger. I fasiten ble det laget en formel i forhold til leddene.

[tex]a_i=16*(\frac{1}{2})^{(i-1)}=2^{5-i}[/tex]

Skjønner ikke hvordan det hoppes fra [tex]16*(\frac{1}{2})^{(i-1)}[/tex] til [tex]2^{5-i}[/tex] kan noen forklare det for dummies? :D
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Fresh wrote:Har meldt meg opp til eksamen for 3mx i mai, etter å ha holdt meg borte fra matte i seks år. Angrer litt i det øyeblikket jeg startet, men skal nok klare meg. Jeg har akkurat startet og leser nå om tallfølger. I fasiten ble det laget en formel i forhold til leddene.
Skjønner ikke hvordan det hoppes fra [tex]16*(\frac{1}{2})^{(i-1)}[/tex] til [tex]2^{5-i}[/tex] kan noen forklare det for dummies? :D
Vise at;

--------------------------------------------------------------------------------

[tex]a_i=2^4\cdot (2^{-1})^{i-1}=2^4(2^{1-i})=2^{4+(1-i)}[/tex]

[tex]a_i=2^{5-i}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Markonan
Euclid
Euclid

Fresh wrote:Angrer litt i det øyeblikket jeg startet
Det må du ikke gjøre!

Si til deg selv at 'dette er enkelt', og tenk på at matte aldri er mer enn pluss, minus, gange og dele (uansett hvor stygge formler du kommer over).

Det gjelder å ha det psykologiske overtaket på matten. Da blir det faktisk mye enklere! :wink:
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Fresh
Fibonacci
Fibonacci

Janhaa wrote:
Fresh wrote:Har meldt meg opp til eksamen for 3mx i mai, etter å ha holdt meg borte fra matte i seks år. Angrer litt i det øyeblikket jeg startet, men skal nok klare meg. Jeg har akkurat startet og leser nå om tallfølger. I fasiten ble det laget en formel i forhold til leddene.
Vise at;

--------------------------------------------------------------------------------

[tex]a_i=2^4\cdot (2^{-1})^{i-1}=2^4(2^{1-i})=2^{4+(1-i)}[/tex]

[tex]a_i=2^{5-i}[/tex]
[tex](2^{-1})^{i-1}[/tex] Hvordan kom du frem til det. Som sagt, det er leeenge siden jeg har drevet med noe som heter matte.
Hvilken regel brukte du for å komme til
[tex](2^{1-i})[/tex] Føler meg som en hasjrusa toåring, var da god i matte, en gang, for lenge siden :(

Jeg trenger mere forklaring.
Tommy H
Dirichlet
Dirichlet

[tex]2^{-1}=\frac{1}{2}[/tex]
[tex]3^{-1}=\frac{1}{3}[/tex] osv.
Fresh
Fibonacci
Fibonacci

Kjempe bra, takk for svar!

Da har jeg lært noen nytt, men opphøyd i minus to da?

[tex]3^{-2}=?[/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Fresh wrote:Kjempe bra, takk for svar!
Da har jeg lært noen nytt, men opphøyd i minus to da?
[tex]3^{-2}=?[/tex]

[tex]3^{-2}={1\over 3^2}[/tex]

sjekk linken under;

http://www.matematikk.net/klassetrinn/k ... tenser.php
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Fresh
Fibonacci
Fibonacci

Konge!

Bare så dere er klar over det kommer det til å hagle med spørsmål frem til den 20. mai :wink:

Takk for alle svar og psykologien til markonan :)
Post Reply