Lappeteppe

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
[Math]
Fibonacci
Fibonacci

Hei!
Har prøve imorgen, og trenger hjelp til å løse en oppgave:

Tegn mønsteret til et lappeteppe som består av like rettvinklede trekanter, men i to forskjellige farger. Trekantene skal dekke helt en flate på 40x40cm. velg selv tørrelse og form på trekantene og bruk farger.

Jeg skal altså fylle planet med disse trekantene, og jeg kan ikke se noen forklaring i boken på hvordan jeg gjør dette..

Takk for hjelp! :)
gnom2050
Cantor
Cantor

Hei!

Mulig jeg har misforstått helt, men jeg prøver likevel.

Vi vet at den ene siden av lappeteppet skal være 40 cm langt og den andre siden skal være like lang. Dette gir oss et kvadrat. Deler vi kvadratet fra hjørne til hjørne, får vi to like, rettvinklede trekanter med katet 40 cm. Siden vi kan velge str er egentlig oppgaven løst.

Samme løsning gjeller ved flere trekanter, med noen forbehold. Del opp kvadratet i fire like store kvadrater. Del så disse 4 kvadratene inn i åtte like store trekanter (del fra hjørne til hjørne) så har du oppfylt kravene. Hver trekant får da en side som er 20 cm lang.
Vet ikke om dette løste problemet ditt, men det var iallefall en løsning.

:D
Blir det feil å si at Titten Tei er lett på tråden?
Post Reply