Fysikkoppg.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
toget
Cayley
Cayley
Posts: 67
Joined: 23/09-2006 17:13

2FY, oppg. 6.100 i Ergo studiehefte (mekanisk energi):

En liten jente aker kjelke ned en bakke og ut på en vannrett, snødekt flate. Jenta har en fysikkinteressert mor som vil finne ut hvor stor fart kjelken kommer opp i. Hun måler at bakken er 3 m høy og 6 m lang og at kjelken glir 12,5 m bortover flaten før den stopper. Hun går videre ut fra at friksjonskraften i bakken er 85% av friksjonskraften på flaten. Regn ut den største farten jenta kommer opp i på aketuren. (Hvis du vil, kan du sette massen lik 30 kg for kjelken med jenta på.)


(Fasit: 6,5 m/s nederst i bakken)
Mari89
Cantor
Cantor
Posts: 121
Joined: 02/04-2007 22:09

Greit, var nok ikke den skarpeste kniven i skuffen denne gangen heller..
Last edited by Mari89 on 04/04-2007 14:35, edited 3 times in total.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Posts: 8552
Joined: 21/08-2006 03:46
Location: Grenland

Føler for å prøve meg på denne, er vel ikke strengt tatt matte ! Har ikke regna fysikk sida tyskera dro... :P

Hva med å bruke at kinetisk -og potensiell energi er bevart;

[tex]E_{p1}\,+\,E_{k1}\,=\,E_{p2}\,+\,E_{k2}[/tex]

der E[sub]k1[/sub] = 0 pga v = 0 og E[sub]p2[/sub] = 0 pga h = 0:

Slik at: [tex]\;E_{p1}\,=\,E_{k2}[/tex]

[tex]V\,=\,0,85\cdot sqrt{2gh}\,(m/s)\,=\,6,52\,(m/s)[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
toget
Cayley
Cayley
Posts: 67
Joined: 23/09-2006 17:13

Det virker vanvittig logisk ja.

Men hvorfor i all verden får man så mange andre unødvendige opplysninger i oppgaven, som bl.a. at den flate strekningen er 12,5 m og at bakken er 6 m osv. ? Bare for at man skal bli litt forvirra? :-)
Mari89
Cantor
Cantor
Posts: 121
Joined: 02/04-2007 22:09

Det kan være flere måter å løse en oppgave på, og/eller det kan også være for at du skal bli bedre på å skjønne hva slags info du har bruk for :)
Post Reply