Hjelp for nye brukere

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Hei og velkommen til forumet her på matematikk.net. Dette innlegget er ment som en hjelp til nye og gamle brukere slik at dere lettere kan bruke forumet. I "Hva kan vi gjøre bedre"-tråden kom det tilbakemeldinger om at noen nye brukere ikke visste helt hvordan de skulle bruke forumet. Hvis noen finner feil, eller har noe å tilføye er det bare å si fra.

Når du skal skrive et innlegg får du opp et skjema med mange knapper øverst. Disse kan brukes for å sette inn spesielle ting i innlegget ditt, som for eksempel fet skrif, linker osv. Hvis du ønsker en mer omfattende oversikt over posting av innlegg kan du lese manualen på denne siden.

Fet, kursiv og understerket skrift
  • For å gjøre en del av teksten fet brukes følgende kode:

    Kode: Velg alt

    Slik lager vi  [b]fet[/b] skrift
    Blir seende slik ut: Slik lager vi fet skrift.
  • Den delen av teksten som skal være fet skal altså omsluttes av to "tagger". Hvis man trykker på B'en får man automatisk opp en slik tag, og trykker man en gang til får man en som avslutter den fete skriften. Vær obs på at disse alltid kommer nederst i innlegget ditt, så hvis holder på å skrive midt i innlegget må du flytte de på rett plass. Dette gjelder de fleste andre knappene også.
  • Hvis du skal ha kursiv skrift bruker du I-knappen, og understreket skrift får du ved å bruke u-knappen. Eneste forskjellen er at det står noe annet inni tagen. De brukes på samme måte
  • Ikke overdriv bruken av disse tag'ene. Bruk dem til å fremheve ting i teksten som skal utheves.
Matematiske symboler
  • Det er lagt inn noen få matematiske symboler som kan benyttes i innleggene. I tillegg kan du selvsagt bruke alle tegn som er tilgjengelige i den skrifttypen som benyttes i forumet (for tiden verdana). Her er eksempel på bruk av rottegn, integraltegn og potenser.

    Kode: Velg alt

    [rot][/rot](x+1) 
    [itgl][/itgl]4x dx 
    4x[sup]2[/sup]
    
    [rot][/rot](x+1)
    [itgl][/itgl]4x dx
    4x[sup]2[/sup]
  • Merk at du ved bruk av [rot][/rot] og [itgl][/itgl] IKKE skal ha noe mellom start- og slutt-tag. Dette gjelder også for [pi][/pi], [sigma][/sigma], [funk][/funk], [part][/part], [tom][/tom]
Lister
  • List brukes naturlig nok til å lage lister, unumererte og numererte. Jeg vil gi eksempel på to ulike lister her.
  • Unumererte lister:

    Kode: Velg alt

    [list][*]Rød[*]Blå[*]Grønn[/list]
    Blir seende slik ut:
    • Rød
    • Blå
    • Grønn
  • Numererte lister:

    Kode: Velg alt

    [list=1][*]Rød[*]Blå[*]Grønn[/list]
    Blir seende slik ut:
    1. Rød
    2. Blå
    3. Grønn
Bilder
  • Ved å bruke img-tag'en kan man sette inn bilder i innlegget. Disse må legges ut på nettet en plass før man kan bruke dem. Her er et eksempel:

    Kode: Velg alt

    [img]http://home.no.net/oro2/bilder/homeravat.jpg[/img]
    Bilde
Linker Smily
  • Smily kan brukes til å uttrykke følelser i innleggene. Disse kan settes inn i teksten ved å trykke på smilefjesene til venstre for tekstfeltet du skriver inn i, eller ved å skrive dem inn manuelt. Hvilke smily'er som er tilgjengelige avhenger hva som er installert av admin. Her er noen eksempler:

    Kode: Velg alt

     :D  :)  :(  :o  :shock:  :?  8)  :lol: 
    :D :) :( :o :shock: :? 8) :lol:
Bruk av sitater
  • Ofte ønsker man å bruke et sitat fra noe en annen har skrevet. Dette kan man enkelt gjøre ved å bruke "sitat"-knappen som står ved hvert innlegg. Da siteres hele innlegget og kommer først i svaret ditt. Man kan også bruke Sitat-knappen der man skriver innlegg.
  • Den fungerer litt på samme måte som knappene som ble forklart over. Her er et eksempel:

    Kode: Velg alt

    [quote="oro2"]Dette er et sitat[/quote]
    Blir seende slik ut:
    oro2 skrev:Dette er et sitat
    Man kan også la være å ta med hvem som skrev sitatet:

    Kode: Velg alt

    [quote]Dette er et sitat[/quote]
    Blir seende slik ut:
    Dette er et sitat
  • Viktig: Husk å ta med "" i quote="navn". Ellers vil det ikke fungere.
  • Man kan også ha sitater inni sitater. Dette kan bli rotete hvis man har for mange "nivåer". Her er et par eksempler.

    Kode: Velg alt

    [quote][quote]Dette er et sitat som er inni et annet sitat[/quote]Dette er et sitat[/quote]
    Blir seende slik ut:
    Dette er et sitat som er inni et annet sitat
    Dette er et sitat
Hvis noen har forslag til andre ting som burde vært tatt opp her, gi beskjed!


mvh oro2
Gjest

Jeg synes du burde ha med hvordan man hyperkobler en hyperkobling hvis man vil quote en URL samtidig som man deaktiverer BBcoder, avinnstallerer div. matematiske high-tech-programmer og siterer et sitat som er sitert av et sitat som er sitert av et sitat.

Med vennlig hilsen
Julie
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Ca slik.
[quote][quote][quote][quote][quote][url=http://www.google.no]En hyperkobling[/url][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]
For å avinstallere div. matematiske high-tech-programmer går du på kontrollpanel -> legg til / fjern programmer (hvis du har win) og trykker på et eller annet matematiske high-tech-programm og trykker "Avinstaller"
Gjest

Tusen takk for all hjelp og omsorg. Hva skulle jeg gjort uten din forstand? Du er simpelthen fantastisk. Dette skal eg aldri glemme, men bevare i mitt hjerte til evig tid.
Gjest

heisann...koster det noe å bli medlem her?
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Det er gratis
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Jeg føyer til en liten sak her. Det er noen som rapporterer at klokken er feil.

Hvis registrerte brukere opplever at alle klokkeslett er en time feil skyldes det at det nå er sommertid. Det løser man ved å gå inn på profilen og justere tidssonen til "GMT+2" i stedet for "GMT+1".

Vi er egentlig i tidssonen GMT+1 i Norge, men når vi stiller klokken for sommertid stiller vi den jo en time frem og da blir det det samme som GMT+2 vintertid.
mira
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 24/05-2005 20:21

hvilken dumming var det som trodde at klokka var feil? :oops:

kjempefint at du tar det opp i allefall. :wink:
Gjest

oro2 skrev:Blir seende slik ut: Slik lager vi
Can someone tell me more about "seende"? I'm quite new in this.
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

You can translate "Blir seende slik ut" into "Will appear like this" or "Will look like this".
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Du kan nå konstruere avanserte matematiske formler og uttrykk i innleggene dine ved hjelp av LaTeX. Skriv inn latex koden mellom tex BBcode taggene, f.eks:

Kode: Velg alt

[tex]x=\frac{-b\pm\sqrt{b^2-4ac}}{2a}[/tex]
vil vise dette i innlegget:

[tex]x=\frac{-b\pm\sqrt{b^2-4ac}}{2a}[/tex]

Her kan du lære mer om å bruke LaTeX: LaTeX Tutorial

_
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Savner mer info om LaTex. Enkle kommandoer.
Brøkstrek, de vanligste matematiske bokstavene (konstantene) og tegnene (er lik, er ikke lik, er nesten lik, er helt lik, gange, minus osv), sånn pil nedover for å vise neste stykke av en utregning. Jeg har kun brukt LaTex en gang fordi jeg syns det var vanskelig. Den Tutorialen gav meg lite.

Min mening :) Hadde vært konge med mer LaTex på forumet. Litt morsommere å skrive LaTex når man skriver det rett frem, istedetfor å bla opp på en annen internettside og søke seg frem til lignende bruk i forumet for hver gang du skal sette inn noe nytt i LaTexen.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Nu,vel. Er ganske rett fram da. Google gjør også jobben.

Hva er forskjellen på "er lik" og "er helt lik" ?
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Forskjellen på "er lik" og "er helt lik" er vel nødvendig å presisere pga mange slurvete mattebøker. Spesielt på vgs.

For eksempel:

[tex]\lg 5 = 0.70[/tex] i slurvete mattebøkers "er lik"-betydning.

[tex]\sin (\frac{\pi}{4}) = \frac{\sqrt{2}}{2}[/tex] i betydningen "er helt lik".

:wink:
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Hvis en mattebok hadde skrevet [tex]\lg 5 = 0.70[/tex] ville jeg kastet den.
Svar