Regnefortelling og tekstoppgave!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Andaasga
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 16/11-2003 15:01
Sted: SKi..

Dette er et veldig enketlt spørsmål, men jeg trenger forsatt svar på det.. Hva er forskjellen mellom tekstoppgave og regnefortelling?? Hva er hva? Tusen takk for svar!!!
Andrea!!
MatteMorten
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 25/08-2004 01:04

Det er enklest å vise ved et eksempel tror jeg:

Tenk deg at du skal lage en regnefortelling og en tekstoppgave til stykket
1+1=2

Tekstoppgave:
En gutt har en valp. Så får han en til. Hvor mange valper har han nå?

Regnefortelling:
Em gutt hadde en valp. Neste sommer fikk han en valp til. Nå var det to viltre hunder å holde styr på.

Eksemplene var veldig enkle, men forskjellen er grei: I en regnefortelling finner du som regel alle opplysningene, samt svaret på oppgaven.
I en tekstoppgave er det meningen at du skal lage en problemstilling, slik at man ved regning kan komme fram til svaret.

Det er ihvertfall min oppfatning av forskjellen mellom de to oppgavetypene.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Jeg er stort sett enig med "MatteMorten"

I en tekstoppgave skal du formulere problemet matematisk og løse det.

I en regnefortelling står du relativt fritt i forhold til historien, men du har gjerne tall (svar) eller algoritmer (oppskrifter) å forholde deg til; Eks. Lag en fortelling der du bruker multiplikasjon og rotudragning og svaret skal bli 2.

OK?
KM
Andaasga
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 16/11-2003 15:01
Sted: SKi..

Tusen takk!
Andrea!!
dischler
Guru
Guru
Innlegg: 242
Registrert: 01/03-2004 10:11

er mye rart om dagen.... regnefortelling?? er ikke som da jeg gikk på skolen på 90-tallet
Gjest

Andaasga skrev:Dette er et veldig enketlt spørsmål, men jeg trenger forsatt svar på det.. Hva er forskjellen mellom tekstoppgave og regnefortelling?? Hva er hva? Tusen takk for svar!!!
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Lolyololyo

Andaasga skrev:Dette er et veldig enketlt spørsmål, men jeg trenger forsatt svar på det.. Hva er forskjellen mellom tekstoppgave og regnefortelling?? Hva er hva? Tusen takk for svar!!!

Forskjellen mellom de er at:

Tekstoppgave er noe du må ha en svar setning for å fullføre oppgaven!

Regnefortelling er: Mia hadde 3 kaker og Jonas hadde 5 hvor mange blir det til sammen? :wink: :mrgreen: :roll:
Svar