Kan noen forklare fremgangsmåten på denne ligningen? :
x[sup]2[/sup]+ax-2a[sup]2[/sup]=0
Jeg skjønner virkelig ikke hva jeg skal gjøre med den "a" en....
Uforståelig annengradsligning
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
ok... jeg kommer hit:
x= (-a [symbol:plussminus] [symbol:rot] a[sup]2[/sup]-4*1*(-2a[sup]2[/sup])) / 2*1
og videre
x= (-a [symbol:plussminus] [symbol:rot] a[sup]2[/sup]+4a[sup]2[/sup]) / 2
men der stopper det for meg.....
x= (-a [symbol:plussminus] [symbol:rot] a[sup]2[/sup]-4*1*(-2a[sup]2[/sup])) / 2*1
og videre
x= (-a [symbol:plussminus] [symbol:rot] a[sup]2[/sup]+4a[sup]2[/sup]) / 2
men der stopper det for meg.....
[tex]x^2 + ax - 2a^2 = 0[/tex]
Fra hele kvadrater husker du kanskje halvering og kvadrering? For å kunne gjøre om uttrykket til et kvadrat er du nødt til å halvere og kvadrere [tex]a[/tex], for så å legge det til på begge sider.
[tex]x^2 + ax + \frac{a^2}{4} = 2a^2 + \frac{a^2}{4} \\ (x + \frac{a}{2})^2 = 2a^2 + \frac{a^2}{4} \\ (x + \frac{a}{2})^2 = a^2 \cdot (2 + \frac14)[/tex]
Deretter tar vi kvadratroten av begge sider.
[tex](x + \frac{a}{2})^2 = a^2 \cdot (2 + \frac14) \\ x + \frac{a}{2} = a \cdot (2 + \frac14)^{\frac12} \\ x = a \cdot (\frac94)^{\frac12} - \frac{a}{2} \\ x = \pm a \cdot \frac32 - \frac{a}{2}[/tex]
Dermed har vi to løsninger.
[tex]x_1 = -2a \\ x_2 = a[/tex]
Fra hele kvadrater husker du kanskje halvering og kvadrering? For å kunne gjøre om uttrykket til et kvadrat er du nødt til å halvere og kvadrere [tex]a[/tex], for så å legge det til på begge sider.
[tex]x^2 + ax + \frac{a^2}{4} = 2a^2 + \frac{a^2}{4} \\ (x + \frac{a}{2})^2 = 2a^2 + \frac{a^2}{4} \\ (x + \frac{a}{2})^2 = a^2 \cdot (2 + \frac14)[/tex]
Deretter tar vi kvadratroten av begge sider.
[tex](x + \frac{a}{2})^2 = a^2 \cdot (2 + \frac14) \\ x + \frac{a}{2} = a \cdot (2 + \frac14)^{\frac12} \\ x = a \cdot (\frac94)^{\frac12} - \frac{a}{2} \\ x = \pm a \cdot \frac32 - \frac{a}{2}[/tex]
Dermed har vi to løsninger.
[tex]x_1 = -2a \\ x_2 = a[/tex]