Tilnærming til binomialfordeling med normalfordeling

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Karl_Erik
Guru
Guru

I boka mi står det at man kan tilnærme en binomialfordeling med normalfordeling hvis [tex]np[/tex] og [tex]n(1-p)[/tex] begge er over en viss størrelse. Problemet er bare det at boka setter grensen ved 5, mens formelsamlingen min sier at begge skal være over 10. Hva er 'riktig'? Jeg skjønner at det bare er et spørsmål om nøyaktighet, og Wikipedia bekrefter det. Det jeg egentlig lurer på er da om man vil få feil på eksamen ved å tilnærme en binomialfordeling der np og n(1-p) begge er over 5, men ikke over 10 med en normalfordeling. På forhånd takk for svar!
mrcreosote
Guru
Guru

Som du sier er det bare et spørsmål om nøyaktighet. Ikke vær så bekymra for eksamen, det er tross alt bare nettopp en eksamen. Lager man eventuelt oppgaver til dette gjetter jeg på at man uansett legger seg godt over alle grenser, dvs både np og n(1-p) er større enn si 50.
Karl_Erik
Guru
Guru

mrcreosote wrote:Som du sier er det bare et spørsmål om nøyaktighet. Ikke vær så bekymra for eksamen, det er tross alt bare nettopp en eksamen. Lager man eventuelt oppgaver til dette gjetter jeg på at man uansett legger seg godt over alle grenser, dvs både np og n(1-p) er større enn si 50.
Tusen takk for hjelpen. :)
Post Reply