Terje16s Oppgavetråd

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Da har du, som andre, fått din egen oppgavetråd :-)
Håper denne blir benyttet istedenfor å lage 7 tråder med høy frekvens, der det kun er et par forskjellige overskrifter. Post dine oppgaver her, så svarer folk :-)

Bare hyggelig ;-)
Terje16
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 22/12-2007 18:34

Selvom jeg har klart de fleste av oppgavene jeg la ut på forumet for 2 uker siden er det forsatt et par geometri oppgaver jeg sliter med;
I en trekant ABC er vinkel B = 90 grader.

a) Bestem vinklene når cos A = 3 sin A
b) Bestem vinklene når sin A = 3 cos A

Jeg har klart alle oppgavene i dette kapittelet untatt denne. Den er VANSKELIG. Kan noen hjelpe meg på vei?
Jeg klarer disse oppgavene så lenge det er tall involvert, men med engang det kommer bokstaver har jeg ikke peiling på hvordan jeg skal løse dem :(
De oppgavene jeg legger ut har jeg prøvd å løse men får ikke til. Hvis jeg ikke hadde prøvd å løse dem hadde jeg ikke lagt dem ut!

Takk på forhånd for all hjelp.
Terje16
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 22/12-2007 18:34

Sliter tilogmed med denne...
Regn ut vinklene i en trekant der sidene er [tex]a, 2a og 2a[/tex]
Det er fordi det er bokstaver involvert :(

Hvordan skal jeg gå frem når det er bokstaver? Trenger virkelig hjelp
De oppgavene jeg legger ut har jeg prøvd å løse men får ikke til. Hvis jeg ikke hadde prøvd å løse dem hadde jeg ikke lagt dem ut!

Takk på forhånd for all hjelp.
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 357
Registrert: 26/05-2007 22:15
Sted: Oslo/Lambertseter

Denne måten å uttrykke lengder på sier kun noe om forholdet mellom sidene. Du kan godt sette [tex]a = 1[/tex], og jobbe videre derifra.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Nei, da viser du jo ingenting utenom når a faktisk er 1! a er en variabel, bare gjør som du hadde gjort med tall, men bruk a istedenfor tallene du ellers ville ha brukt.
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 357
Registrert: 26/05-2007 22:15
Sted: Oslo/Lambertseter

Jarle10, vinklene vil jo være de samme uavhengig av lengden av sidene, så lengde forholdene ikke endres. Da kan man vel sette [tex]a = 1[/tex] for enkelthets skyld, og slik at det blir mulig å prøve seg frem med noen trigonometriske funksjoner?
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Riktig som du sier, men det er også viktig å forstå hva egentlig bokstavene betyr og ikke minst hvordan man regner med dem. Selv om man kan resonnere seg fram til at verdien av a er uvesentlig så bør man alltid regne med bokstaver for å løse et problem generelt. Dessuten vil det klart vise seg at verdien av a er uvesentlig når man begynner å regne på det, så man kan også trekke konklusjonen derfra.
Terje16
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 22/12-2007 18:34

Jeg klarer oppgavene når jeg gjør om [tex]a = 1[/tex]. Men jeg vil klare dem med å regne med bokstaver. Kan ikke noen gjøre den enkle oppgaven da? Så kan jeg prøve den vanskelige å se om jeg skjønner noe.
Regn ut vinklene i en trekant der sidene er a, 2a og 2a
Så langt som dette kommer jeg (regner ut vinkel 1);

[tex]cos x = \frac{a^2 + 4a^2 - 4a^2}{2 \cdot a \cdot 2a}[/tex]

[tex]cos x = \frac{a^2}{4a^2}[/tex]

Så kommer jeg meg ikke videre. Hvorfor det? :(
De oppgavene jeg legger ut har jeg prøvd å løse men får ikke til. Hvis jeg ikke hadde prøvd å løse dem hadde jeg ikke lagt dem ut!

Takk på forhånd for all hjelp.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Ser du at du kan forkorte brøken?
Terje16
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 22/12-2007 18:34

[tex]cos x = \frac{1}{4}[/tex] = [tex]0,25[/tex]

[tex]cos 0,25 = 75,52[/tex]

Takk. Skal prøve meg på den andre nå. Skjønner ikke hva som skjer i hodet mitt når jeg ser tall istedenfor bokstaver :o
De oppgavene jeg legger ut har jeg prøvd å løse men får ikke til. Hvis jeg ikke hadde prøvd å løse dem hadde jeg ikke lagt dem ut!

Takk på forhånd for all hjelp.
Terje16
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 22/12-2007 18:34

Er syk så har gjort litt matte idag, men kom over noen rare oppgaver som egentlig er enkle, klarte c) oppgavene men to b) oppgaver sliter jeg med
:?

1) Skriv tallet [tex]121[/tex] i totallsystemet
2) Skriv tallet [tex]10011[/tex] i titallsystemet

------------------------------------------------------------------------------------------

1)

121/2 = 60 med rest 1
60/2 = 30 med rest 0
30/2 = 15 med rest 0
15/2 = 7 med rest 1
7/2 = 3 med rest 1
3/2 = 1 med rest 1
1/2 = 0 med rest 1

Svar: [tex]1111001[/tex] = 1+2+4+8+64 = 79? Det er jo feil?

Prøvde også å tenke ut og da fikk jeg:

64(1) + 32(1) + 16(1) + 8(1) + 4(0) + 2(0) + 1(1) = 1001111 = 121 Det er jo feil?

SVARET I FASITEN: [tex]1111001[/tex]? Er ikke det 79?

-------------------------------------------------------------------------------------

2) [tex]1 \cdot 2^4 + 0 \cdot 2^3 + 0 \cdot 2^2 + 1 \cdot 2^1 + 1 \cdot 2^0[/tex] = 19

Svaret i fasiten er 16? :(
De oppgavene jeg legger ut har jeg prøvd å løse men får ikke til. Hvis jeg ikke hadde prøvd å løse dem hadde jeg ikke lagt dem ut!

Takk på forhånd for all hjelp.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

1) [tex]1111001_2 = 64 + 32 + 16 + 8 + 1 = 121[/tex]

Det er akkurat som i titallsystemet -- sifrene lengst mot venstre har høyest verdi.

På 2) tar fasiten feil.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Terje16
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 22/12-2007 18:34

Nå har vi kommet til brøk, noe som jeg trodde skulle bli enkelt men neida :( Har klart endel oppgaver men disse sliter jeg med:

1) [tex]\frac{5}{2} \cdot \frac{4}{3} - \frac{1}{6} : \frac{5}{2} + 2 \cdot \frac{1}{3} + 2[/tex]

2) [tex](2 - \frac{4}{3}) : 2[/tex]

3) [tex]2 - \frac{5}{9} - \frac{11}{12}[/tex]

4) [tex](\frac{3}{5} - \frac{1}{2}) : (2 - \frac{13}{8})[/tex]

5) ( [symbol:rot] 2 - 1) ( [symbol:rot] 2 + 1). Regn ut uten kalkulator

6) Finn uten å gjøre om til desimaltall hvilket av tallene [tex]\frac{13}{17}[/tex] og [tex]\frac{15}{19}[/tex] som er størst

Under har jeg skrevet hva jeg kom frem til, noe som dessverre er feil! Håper dere kan gi meg en hjelpende hånd!

--------------------------------------------------------------------------------------

1) [tex]\frac{5}{2} \cdot \frac{4}{3} - \frac{1}{6} : \frac{5}{2} + 2 \cdot \frac{1}{3} + 2[/tex]

[tex]\frac{20}{6} - \frac{2}{30} + \frac{2}{3} + \frac{3}{3}[/tex]

[tex]\frac{10}{3} - \frac{1}{15} + \frac{2}{3} + \frac{1}{1}[/tex]

[tex]\frac{50 - 1 + 10 + 15}{15}[/tex]

= [tex]\frac{74}{15}[/tex] = FEIL, HVORFOR?

2) [tex](2 - \frac{4}{3}) : 2[/tex]

[tex]\frac{6 - 8}{6} : 2[/tex]

[tex]\frac{-2}{6} : 2[/tex]

[tex]= \frac{-1}{3}[/tex] = FEIL, HVORFOR?

3) [tex]2 - \frac{5}{9} - \frac{11}{12}[/tex]

[tex]\frac{36 - 20 - 33}{36}[/tex]

[tex] = \frac{-19}{36}[/tex] = FEIL, HVORFOR?

4) [tex](\frac{3}{5} - \frac{1}{2}) : (2 - \frac{13}{8})[/tex]

[tex](\frac{1}{10}) : (\frac{-5}{8})[/tex] = Hva har jeg gjort galt sålangt?

De to siste trenger jeg help til å starte på, IKKE si svaret...
De oppgavene jeg legger ut har jeg prøvd å løse men får ikke til. Hvis jeg ikke hadde prøvd å løse dem hadde jeg ikke lagt dem ut!

Takk på forhånd for all hjelp.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

1) Du har fått det for deg at 2 = 3/3. Det er 6/3.

2) Du har fått det for deg at 2 = 6/6. Det er 12/6.

3) Du har fått det for deg at 2 = 36/36. Det er 72/36.

4) Og igjen, du har fått det for deg at 2 = 8/8. Det er 16/8.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Terje16
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 22/12-2007 18:34

Takk, dette var seriøst flaut :oops: Men nå skjønte jeg det hvertfall og denne feilen kommer garantert ikke til å dukke opp igjen :)

5) ( √ 2 - 1) ( √ 2 + 1). Regn ut uten kalkulator

6) Finn uten å gjøre om til desimaltall hvilket av tallene \frac{13}{17} og \frac{15}{19} som er størst

-----------------------------------------------------------------------------------------

På 5'ern har jeg prøvd, men det ble bare feil svar. Er svaret 1 fordi jeg kan stryke sidene?

På 6'ern har jeg prøvd å utvide/forkorte brøken men det gikk ikke ;-) Uten bruk av kalkulator, hvilke alternativer står igjen? :?
De oppgavene jeg legger ut har jeg prøvd å løse men får ikke til. Hvis jeg ikke hadde prøvd å løse dem hadde jeg ikke lagt dem ut!

Takk på forhånd for all hjelp.
Svar