Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Sitter å lurer på hvordan og når vi kan begynne med pytagaros setning i grunnskolen.
Mine tanker:
Lær hva en rettvinklet trekant er. Bruk gjerne ett firkantet ark og brett i to, da får du to trekanter. Lær navnene på sidene til trekanten. Katet, katet og hypotenus. finn ut at kvadratet i hypotenusen er like stor som kvadratene i begge katetene.
Lær deg setningen. Prøv deg på enkle oppgaver.
Er det noen som har en annen oppskrift på dette?
Når er det passende å presentere det i grunnskolen?
Jeg lurer på hvor aktuelt dette er? Så vidt jeg husker, begynner man med Pytagoras i åttendeklasse, altså første året på ungdomsskolen. Vi hadde en lærer på barneksolen som hoppet utav alle reformer, og kjørte sitt eget opplegg (skrotet alle lærebøker, og brukte egenproduserte hefter). Da lærte vi Pytagoras i sjette, tror jeg, sammen med enkle ligninger og annet. Samtlige av oss som gikk i den klassen hadde, og har enda, et stort forsprang på alle andre på skolen. Så om du er småskolelærer og tenker på noe lignende, så kan jeg fortelle at det funket fint for oss, men det er viktig å vite hva man driver med!