Vis ved matematisk indusjon at
(2^3n) er delelig med 7 for alle hele tall, n, som er større er lik 0.
a=7k for et helt tall
noen som klarer å løse denne ?
Matematisk induksjon
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Guru
Nei. Påstanden stemmer ikke for noen n, du vil alltid få resten 1. Mener du 2^(3n)-1?
Induksjonsbevis står det eksempler på veldig mange steder, så kikk først på disse om du ikke har peil på hvordan du skal begynne. Prøv deretter sjøl og spør igjen hvis du kommer til noe du er usikker på.
Induksjonsbevis står det eksempler på veldig mange steder, så kikk først på disse om du ikke har peil på hvordan du skal begynne. Prøv deretter sjøl og spør igjen hvis du kommer til noe du er usikker på.
selvfølgelig mener jeg (2^3n) - 1mrcreosote wrote:Nei. Påstanden stemmer ikke for noen n, du vil alltid få resten 1. Mener du 2^(3n)-1?
beklager skrivefeil.. hjernen har gått i stå

men jeg har prøvd selv, derfor spør jeg her

for de k du vet det gjelder for, er [tex]2^{3k}-1=7A[/tex], for et heltall A.
Prøv nå å se om du kan trekke ut et uttrykk du kjenner til fra [tex]2^{3(k+1)}-1[/tex]
Du kan ikke gjøre det du har gjort ovenfor, du vet jo ikke om [tex]2^{3(n+1)}-1=7(n+1).[/tex]
Prøv nå å se om du kan trekke ut et uttrykk du kjenner til fra [tex]2^{3(k+1)}-1[/tex]
Du kan ikke gjøre det du har gjort ovenfor, du vet jo ikke om [tex]2^{3(n+1)}-1=7(n+1).[/tex]
-
- Cantor
Eventuelt kan oppgaven gjøres uten induksjon.
Fra summeformelen for geometrisk rekke får vi:
[tex]\frac{8^n-1}{8-1}=1+8+8^2+...+8^{n-1}[/tex]
og siden høyre side er et heltall, kan vi slutte at
[tex]7|2^{3n}-1[/tex]
Fra summeformelen for geometrisk rekke får vi:
[tex]\frac{8^n-1}{8-1}=1+8+8^2+...+8^{n-1}[/tex]
og siden høyre side er et heltall, kan vi slutte at
[tex]7|2^{3n}-1[/tex]