Jeg holder på med statistikkkapitlet i 3MX, og lurte på noe i forbindelse med standardfeil og konfidensinterval.
Jeg har:
[tex]S= \sqrt{\frac{1}{n-1}\sum_{n=1}^{n}(X_i - \overline{X})}[/tex]
I utledningen av konfidensintervalet ser det ut som om de har antatt at:
[tex]S_{\overline{X}} = \sigma_{\overline{X}} \Rightarrow S = \sigma[/tex]
Er dette tilfellet?
Statistikk
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
jeg mener å huske at de bruker denne antagelsenMorgrothiel wrote:Jeg holder på med statistikkkapitlet i 3MX, og lurte på noe i forbindelse med standardfeil og konfidensinterval.
Jeg har:
[tex]S= \sqrt{\frac{1}{n-1}\sum_{n=1}^{n}(X_i - \overline{X})}[/tex]
I utledningen av konfidensintervalet ser det ut som om de har antatt at:
[tex]S_{\overline{X}} = \sigma_{\overline{X}} \Rightarrow S = \sigma[/tex]
Er dette tilfellet?
[tex]S= \sqrt{\frac{1}{n-1}\sum_{n=1}^{n}(X_i - \overline{X})^2}[/tex]
men husk å kvadrere differensen [tex]\,\,(X_i\,-\,\bar X)^2[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Nå er vel [tex]\sigma[/tex](standardfeil?) definert som:
[tex]\sigma=\sqrt{\frac{\sum_{n=1}^{n}(X_i-\overline{X})^2}{n}}[/tex]
[tex]\sigma=\sqrt{\frac{\sum_{n=1}^{n}(X_i-\overline{X})^2}{n}}[/tex]
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
-
- Noether
Ok, kanskje jeg formulerte spørsmålet mitt feil. Det jeg lurte på var, når en skal utlede formelen for konfidensinterval, altså denne:
[tex]\langle \overline{X} - zS_{\overline{X}} , \overline{X} + zS_{\overline{X}} \rangle[/tex]
I min mattebok står bare utledningen på konfiensintervall for popualsjons andel. Så jeg skulle prøve å utlede den over selv. Og da kommer jeg fram til:
[tex](-z < \frac{\overline{X} - \mu}{\sigma_{\overline{X}}} < z)[/tex]
Men for å komme fram til den endelige formelen må jeg erstatte sigma med Sx. Vil det si at de egentlig er det samme, eller er det en tilnærmelse?
[tex]\langle \overline{X} - zS_{\overline{X}} , \overline{X} + zS_{\overline{X}} \rangle[/tex]
I min mattebok står bare utledningen på konfiensintervall for popualsjons andel. Så jeg skulle prøve å utlede den over selv. Og da kommer jeg fram til:
[tex](-z < \frac{\overline{X} - \mu}{\sigma_{\overline{X}}} < z)[/tex]
Men for å komme fram til den endelige formelen må jeg erstatte sigma med Sx. Vil det si at de egentlig er det samme, eller er det en tilnærmelse?
Ved bruk av formlene kan man lage sine egne formler,en del av matematikken.Morgrothiel wrote:Ja, en bruker ihvertfall formlene.

Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.