Nei! Tenk på hva lg/log/ln betyr!
Se på:
[tex]a^x=b[/tex] kan også skrives som [tex]x=\log_a b[/tex]
EDIT: tullball..
finne energien i et jordskjelv?
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg setter pris på hjelpen, men forstår ikke hvorfor dere noen ganger gir så kryptiske svar. Jeg er privatist og dette forumet er eneste hjelpen jeg har. Innimellom hjelper det mer å bare vise hvordan stykket skal løses. Dere ser at jeg ikke er den smarteste når det gjelder tall...
Hva mener du med kryptiske svar? Det er fint å hjelpe, men vi er ikke her for å gjøre lekser. Hvis du har forstått den første oppgaven som du stilte, så skulle du klare å løse denne. Nytter ikke at vi skriver hele fremgangsmåten hvis du ikke prøver å forstå den etterpå.
Joda, men du ser jo at jeg har prøvd flere ganger og ikke fått det til. Jeg har prøvd og grublet i alt for lang tid til en enkel oppgave(ja, jeg er kanskje dum) men får det ikke til, og da er det greit å se framgangsmåten. Det har gått opp flere lys for meg i andre oppgaver når jeg bare har sett hvordan jeg skal gjøre det.
Så jeg skjønner godt at dere ikke vil gjøre lekser for folk, men når dere ser en idiot som prøver og feiler på et sikkert latterlig enkelt stykke for dere, så burde det ikke være noe problem for dere å vise hvordan det skal gjøres.
Igjen, jeg setter pris på hjelpen.
Så jeg skjønner godt at dere ikke vil gjøre lekser for folk, men når dere ser en idiot som prøver og feiler på et sikkert latterlig enkelt stykke for dere, så burde det ikke være noe problem for dere å vise hvordan det skal gjøres.
Igjen, jeg setter pris på hjelpen.
Hehe, vi ønsker bare du skal få oppleve Nirvana på egenhånd! Dog tilbake til problemet..
Du har nå kommet, korrekt, frem til:
[tex]lgE = \frac{R-0,5}{0,417} [/tex]
Det er her mitt pjatt kommer inn:
[tex]x=\log_a{b} \\ a^x=b[/tex]
Dermed ser vi at:
[tex]10^{\frac{R-0,5}{0,417}}=E[/tex]
Er du enig?
Jeg må allikevel få påpeke at hvis du ikke ser sammenhenger som dette så bør du virkelig gå over logaritmer. Dette er meget grunnlegende!
Du har nå kommet, korrekt, frem til:
[tex]lgE = \frac{R-0,5}{0,417} [/tex]
Det er her mitt pjatt kommer inn:
[tex]x=\log_a{b} \\ a^x=b[/tex]
Dermed ser vi at:
[tex]10^{\frac{R-0,5}{0,417}}=E[/tex]
Er du enig?
Jeg må allikevel få påpeke at hvis du ikke ser sammenhenger som dette så bør du virkelig gå over logaritmer. Dette er meget grunnlegende!
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Jeg har ikke sagt at du er dum, men jeg er bare imot å skrive fullstendige løsninger når jeg ikke vet om den personen som ber om hjelp virkelig har prøvd selv.
Har altså lgE=R/0,417-0,5/0,417
lgE=2,4*R-1,2
Nå tar vi 10^ på begge sider (fordi 10^a=b er ekvivalent med a=lg b)
Så da får vi (10^(lg E) er altså lik E):
E=10^(2,4*R-1,2)=10^(2,4*R)/10^(1,2)=0,063*10^(2,4*R)
(=0,063*((10^2,4)^R))
Håper dette hjalp.
Har altså lgE=R/0,417-0,5/0,417
lgE=2,4*R-1,2
Nå tar vi 10^ på begge sider (fordi 10^a=b er ekvivalent med a=lg b)
Så da får vi (10^(lg E) er altså lik E):
E=10^(2,4*R-1,2)=10^(2,4*R)/10^(1,2)=0,063*10^(2,4*R)
(=0,063*((10^2,4)^R))
Håper dette hjalp.