Hei!
Jeg har problemer med å forstå løsninger og hvorfor det blir slik. Her er oppgavene.
a)
[tex](ln x)^2 + 3ln x = 0[/tex]
[tex]2ln x + 3ln x = 0[/tex]
[tex]5ln x = 0[/tex]
[tex]ln x = \frac{0}{5}[/tex]
[tex]x = e^0[/tex]
[tex]x = 1[/tex]
Her sier fasit at svaret er 0,0498 eller 1, men jeg forstår ikke hvordan det går til. Jeg kommer jo bare frem til 1.
Videre i denne oppgaven:
b)
[tex](ln x)^2 - 2 ln x - 3 = 0[/tex]
[tex]2ln x - 2ln x = 3[/tex]
Her sier fasit at svaret er 0,368 eller 20,1, men jeg forstår ikke hvordan det går til. På venstresiden er det jo 0ln x ?
Logaritmetrøbbel
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Prøv å bytte ut ln(x) med for eksempel 'u':
[tex]u^2+3u=0[/tex]
Ser du at du har en andregradslikning?
[tex]u^2+3u=0[/tex]
Ser du at du har en andregradslikning?
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Husk, det er forskjell på [tex](\ln x)^2[/tex] og [tex]\ln(x^2)[/tex]! Sistnevnte har en regel som kan brukes til å forenkle, førstnevnte har ikke.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
[tex](\ln x)^2=(\ln x) \cdot (\ln x)[/tex]
[tex]\ln x^2=2 \ln x[/tex]
[tex]\ln x^2=2 \ln x[/tex]
@ Vektormannen:
Hvilken regel sikter du til?
@ espen180:
Det er jo nettopp det jeg har gjort i oppgaven, men da blir det jo 0lnx på venstresiden.
@ groupie:
Blir det ikke i tilfellet:
[tex]u^2 - 2u -3 = 0[/tex], dette gir i allefall fasitsvarene.
@ Alle sammen:
I boken viser de til dette eksemplet:
[tex](lg x)^2 - 4 = 0[/tex]
[tex](lg x)^2 = 4[/tex]
[tex]lgx = \pm 2[/tex] og så går de videre til å løse likningen, men hvor kommer [tex]\pm[/tex] fra, og hvorfor er den der?
Jeg har tydeligvis noen sorte hull i fundamental regnekunnskap, for jeg evner jo ikke å se i hvilke tilfeller jeg skal gå frem på forskjellige måter.
Hvilken regel sikter du til?
@ espen180:
Det er jo nettopp det jeg har gjort i oppgaven, men da blir det jo 0lnx på venstresiden.
@ groupie:
Blir det ikke i tilfellet:
[tex]u^2 - 2u -3 = 0[/tex], dette gir i allefall fasitsvarene.
@ Alle sammen:
I boken viser de til dette eksemplet:
[tex](lg x)^2 - 4 = 0[/tex]
[tex](lg x)^2 = 4[/tex]
[tex]lgx = \pm 2[/tex] og så går de videre til å løse likningen, men hvor kommer [tex]\pm[/tex] fra, og hvorfor er den der?
Jeg har tydeligvis noen sorte hull i fundamental regnekunnskap, for jeg evner jo ikke å se i hvilke tilfeller jeg skal gå frem på forskjellige måter.

Last edited by MatteNoob on 06/04-2008 17:03, edited 1 time in total.
[tex](lg x)^2 = 4[/tex]
[tex]\sqrt{(lg x)^2} = \sqrt{4}[/tex]
[tex]lgx = 2[/tex] eller [tex]lgx = -2[/tex]
(sett prøve på svaret, for å sjekke om du ikke har fått falske løsninger.)
Roten til 49 kan være både pluss 7 og minus 7, fordi [tex]7 \cdot 7 = 49[/tex] og [tex]-7 \cdot -7 = 49[/tex]
Dette skriver vi som [tex]\sqrt{49} = \pm 7[/tex]
[tex]\sqrt{(lg x)^2} = \sqrt{4}[/tex]
[tex]lgx = 2[/tex] eller [tex]lgx = -2[/tex]
(sett prøve på svaret, for å sjekke om du ikke har fått falske løsninger.)
Roten til 49 kan være både pluss 7 og minus 7, fordi [tex]7 \cdot 7 = 49[/tex] og [tex]-7 \cdot -7 = 49[/tex]
Dette skriver vi som [tex]\sqrt{49} = \pm 7[/tex]
Joda! Helt riktig, jeg på den annen side viste kun til første oppgave [tex](ln x)^2 + 3ln x = 0 [/tex]. Her vil du også se at du får fasitsvareneMatteNoob wrote: @ groupie:
Blir det ikke i tilfellet:
[tex]u^2 - 2u -3 = 0[/tex], dette gir i allefall fasitsvarene.

Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
@ Groupie
Åh, akkurat! Trodde jeg ikke var alene om å gjøre feil her, men tok tydeligvis feil der også! hehehehe
Betyr dette i prinsippet at en likning med logaritmer kan løses på mange forskjellige måter, og at jeg må identifisere hvilken jeg skal nytte?
@ Emomilol
Tusen takk, det var veldig oppklarende!
Åh, akkurat! Trodde jeg ikke var alene om å gjøre feil her, men tok tydeligvis feil der også! hehehehe

Betyr dette i prinsippet at en likning med logaritmer kan løses på mange forskjellige måter, og at jeg må identifisere hvilken jeg skal nytte?
@ Emomilol
Tusen takk, det var veldig oppklarende!

Vel ja, slik er det vel alltid uansett hvilket matteproblem du står ovenfor.MatteNoob wrote: Åh, akkurat! Trodde jeg ikke var alene om å gjøre feil her, men tok tydeligvis feil der også! hehehehe
Betyr dette i prinsippet at en likning med logaritmer kan løses på mange forskjellige måter, og at jeg må identifisere hvilken jeg skal nytte?
Når det kommer til logaritmelikninger så vil jeg se om det er noen logaritmeregler jeg kan bruke. Disse oppgavene hadde f.eks. ikke noen kjente regler så du måtte dermed finne på noe annet. Det er jo også slik at oppgaver har gode og 'dårlige' løsningsmetoder, det blir opp til deg å velge den beste.
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!