Skriv enklere - har svar men hvordan?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Sune
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 22/03-2005 12:06

Hei!
Holder nå på å endelig karre meg til artium og jeg må si jeg sliter.
Snart eksamen og jeg sitter og ni-regner for meg selv. Undervisningen har ikke vært så bra imho og derfor sitter jeg med noen ganske grunnleggende spm.

Oppgaven er

Kode: Velg alt

4     2    a-2b
-- + -- + -----
2a   3b    ab
og den skal skrives enklere. Jeg vet at svaret blir

Kode: Velg alt

 5
---
3b
men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal regne meg frem til dette....
All hjelp mottas med stor takk!! :cry: :cry:
Casio CFX-9850GC Plus
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Finn fellesnevneren. Hvis du ser på nevnerne, så ser du at fellesnevneren må være 2*3*a*b = 6ab.
Multipliser alle brøkene slik at du får dem på fellesnevner, da er det bare å regne ut på vanlig måte, og forkorte på slutten.

Spør hvis du likevel står fast.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 383
Registrert: 03/02-2005 19:32
Sted: Stavanger

Må bare få skyte inn en liten ting:

Hvis du tar første leddet og forkorter så står det 2/a. Dette medfører at fellesnevneren blir 3ab. Er ikke så veldig viktig, men greit å tenke på.
Sune
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 22/03-2005 12:06

Hei Linda og tusen takk for raskt svar! Interaksjon gjør dette mye lettere..
Nå forstår jeg at for å skrive dette enklere må man ha felles nevner. Og jeg ser også at dette må være 6.

Min fasit viser

Kode: Velg alt

4  x 3b       2 x 2a
---------  +  -------
2a x  3b     3b x 2a
Så det vil si at jeg skal gange nevner og teller i hver av brøkene med den andres nevner? Slik at det hele kan legges sammen grunnet felles nevner?

Jeg takker for tålmodighet her. Jeg regner med at mange av disse spørsmålene er ganske grunnleggende :cry:
Casio CFX-9850GC Plus
Sune
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 22/03-2005 12:06

Nå forstod jeg det!
Takk for hjelpen begge to :D
Casio CFX-9850GC Plus
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Toppris skrev:Må bare få skyte inn en liten ting:

Hvis du tar første leddet og forkorter så står det 2/a. Dette medfører at fellesnevneren blir 3ab. Er ikke så veldig viktig, men greit å tenke på.
Du har selvfølgelig helt rett Toppris, selv om man kommer fram til riktig svar på begge måter. Likevel er det greit å gjøre det enklest mulig for en selv. :)

Bra du skjønte det Sune. :)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar