Nye integrasjonsgrenser ved bruk av substitusjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Bryson
Pytagoras
Pytagoras

Hei. Kan noen utdype forskjellen ved å integrere bestemte integraler ved hjelp av substitusjon med og uten skifte av integrasjonsgrenser?
ettam
Guru
Guru

Dette står nok greit forklart i læreboka di.
Bryson
Pytagoras
Pytagoras

ettam wrote:Dette står nok greit forklart i læreboka di.
Hvis dette hadde stått forklart i læreboka mi, så hadde jeg ikke tatt på meg bryet med å melde meg inn på matematikk.net og skrevet i forumet.

Everything happens for a reason...
zell
Guru
Guru

La oss ta:

[tex]\int_{x_1}^{x_2} \cos{x}\sin{x}\rm{d}x[/tex]

[tex]u = \sin{x} \ , \ \frac{\rm{d}u}{\rm{d}x} = \cos{x} \ \Rightarrow \ \rm{d}u = \cos{x}\rm{d}x[/tex]

Følgelig vil de nye integrasjonsgrensene være: [tex]u_1 = \sin{x_1} \ , \ u_2 = \sin{x_2}[/tex]

Vi får: [tex]\int_{u_1}^{u_2}u\rm{d}u[/tex]
Bryson
Pytagoras
Pytagoras

Takk for konstruktivt svar!

Men spørsmålet mitt, som muligens var litt dårlig formulert, var hvilke forskjeller det er mellom å substituere med og uten bytte av integrasjonsgrenser?

I boka står det nemlig to ulike metoder for substitusjon: én metode med bytte av integrasjonsgrenser, og én uten. Men jeg ser ikke den prinsippielle forskjellen mellom de to ulike metodene, og når lønner det seg eventuelt å ta de forskjellige metodene i bruk?
zell
Guru
Guru

Hvis du ikke skal bytte grensene: integrer først ubestemt. Løs integralet, deretter sett inn grensene og fjern C.

F.eks.

[tex]\int_{x_1}^{x_2} \cos{x}\sin{x}\rm{d}x[/tex]

[tex]u = \sin{x}[/tex]

[tex]\int u\rm{d}u = \frac{1}{2}u^2 + C = \frac{1}{2}\sin^2{x}+C[/tex]

[tex]\int_{x_1}^{x_2}\cos{x}\sin{x}\rm{d}x = \frac{1}{2}\large\left[\sin^2{x}\large\right]_{x_1}^{x_2}[/tex]
Bryson
Pytagoras
Pytagoras

Takk. Så det finnes ingen tilfeller hvor den litt mer sofistikerte metoden med skifte av integrasjonsgrenser er nødvendig?
zell
Guru
Guru

Nei.
Olorin
Lagrange
Lagrange

Det er sjelden nødvendig, men gjør ofte utregningen lettere
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Post Reply