Nye integrasjonsgrenser ved bruk av substitusjon
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
La oss ta:
[tex]\int_{x_1}^{x_2} \cos{x}\sin{x}\rm{d}x[/tex]
[tex]u = \sin{x} \ , \ \frac{\rm{d}u}{\rm{d}x} = \cos{x} \ \Rightarrow \ \rm{d}u = \cos{x}\rm{d}x[/tex]
Følgelig vil de nye integrasjonsgrensene være: [tex]u_1 = \sin{x_1} \ , \ u_2 = \sin{x_2}[/tex]
Vi får: [tex]\int_{u_1}^{u_2}u\rm{d}u[/tex]
[tex]u = \sin{x} \ , \ \frac{\rm{d}u}{\rm{d}x} = \cos{x} \ \Rightarrow \ \rm{d}u = \cos{x}\rm{d}x[/tex]
Følgelig vil de nye integrasjonsgrensene være: [tex]u_1 = \sin{x_1} \ , \ u_2 = \sin{x_2}[/tex]
Vi får: [tex]\int_{u_1}^{u_2}u\rm{d}u[/tex]
Takk for konstruktivt svar!
Men spørsmålet mitt, som muligens var litt dårlig formulert, var hvilke forskjeller det er mellom å substituere med og uten bytte av integrasjonsgrenser?
I boka står det nemlig to ulike metoder for substitusjon: én metode med bytte av integrasjonsgrenser, og én uten. Men jeg ser ikke den prinsippielle forskjellen mellom de to ulike metodene, og når lønner det seg eventuelt å ta de forskjellige metodene i bruk?
Men spørsmålet mitt, som muligens var litt dårlig formulert, var hvilke forskjeller det er mellom å substituere med og uten bytte av integrasjonsgrenser?
I boka står det nemlig to ulike metoder for substitusjon: én metode med bytte av integrasjonsgrenser, og én uten. Men jeg ser ikke den prinsippielle forskjellen mellom de to ulike metodene, og når lønner det seg eventuelt å ta de forskjellige metodene i bruk?
Hvis du ikke skal bytte grensene: integrer først ubestemt. Løs integralet, deretter sett inn grensene og fjern C.
F.eks.
[tex]u = \sin{x}[/tex]
[tex]\int u\rm{d}u = \frac{1}{2}u^2 + C = \frac{1}{2}\sin^2{x}+C[/tex]
[tex]\int_{x_1}^{x_2}\cos{x}\sin{x}\rm{d}x = \frac{1}{2}\large\left[\sin^2{x}\large\right]_{x_1}^{x_2}[/tex]
F.eks.
[tex]u = \sin{x}[/tex]
[tex]\int u\rm{d}u = \frac{1}{2}u^2 + C = \frac{1}{2}\sin^2{x}+C[/tex]
[tex]\int_{x_1}^{x_2}\cos{x}\sin{x}\rm{d}x = \frac{1}{2}\large\left[\sin^2{x}\large\right]_{x_1}^{x_2}[/tex]
Det er sjelden nødvendig, men gjør ofte utregningen lettere
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer