Derivasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
marteb1211
Noether
Noether

Kan noen vise meg hvordan jeg skal derivere disse vha kjærneregelen og denne derivasjons regelen ( [symbol:rot] x)' = 1/2 [symbol:rot] x?

1) f(x)= [symbol:rot] 2x-x^4

2) f(x)= [symbol:rot] 1+(1+x)^2

3) f(x)= [symbol:rot] 2+ [symbol:rot] x

(i nr 3 går kun første rottegn over hele stykket)

Trenger å se alle mellomregningene .. :oops:
-minim-
espen180
Gauss
Gauss

Husk at [tex](c \cdot sqrt(ax^b))^\prime=\frac{abcx^{b-1}}{2 \sqrt{ax^b}}[/tex]. Hu kan nok bruke denne regelen til å løse oppgavene.
Vektormannen
Euler
Euler

Det der er ikke noen spesiell derivasjonsregel, espen180. Hun spør etter hvordan de kan deriveres ved hjelp av "kvadratrotregelen" (strengt tatt potensregel) og kjerneregelen.

1)
Jeg regner med du mener [tex]f(x) = \sqrt{2x-x^4}[/tex]? I såfall ser vi lett at [tex]u(x) = 2x - x^4[/tex] er den indre funksjonen (kjernen) her, altså kan funksjonen skrives om til [tex]f(x) = \sqrt{u(x)}[/tex]. Da benytter vi kjerneregelen, som sier at vi skal derivere den ytre funksjonen med hensyn på kjernen, og gange det med den deriverte av kjernen med hensyn på x. I symboler: [tex]f^\prime(x) = f^\prime(u(x)) \cdot u^\prime(x)[/tex].

Den deriverte av f med hensyn på u:
[tex]f^\prime(u(x)) = \frac{1}{2\sqrt{u(x)}} = \frac{1}{2\sqrt{2x - x^4}}[/tex]

Den deriverte av u med hensyn på x:
[tex]u^\prime(x) = 2 - 4x^3[/tex]

Setter det hele sammen:
[tex]f^\prime(x) = f^\prime(u(x)) \cdot u^\prime(x) = \frac{1}{2\sqrt{2x - x^4}} \cdot (2 - 4x^3) = \frac{2 - 4x^3}{2\sqrt{2x - x^4}} = \frac{1 - 2x^3}{\sqrt{2x - x^4}}[/tex]

I de neste er fremgangsmåten helt tilsvarende. På nr. 2 kan det lønne seg å gange ut parantesen under rot-tegnet før derivasjonen.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Post Reply