SANNSYNLIGHETSREGNING!!! HJELP..

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
cesol
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 26/04-2008 16:39

Jeg får ikke til sannsynlighetsregning..uansett hvor mye jeg prøver. Ja, jeg vet at det lønner seg å lage valgtre, men jeg klarer ikke det heller. Noen tips?? Har eksamen 2 mai..
Cesol
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Tenk hele tiden på at det er gunstige delt på mulige du skal finne. Ellers kan du jo poste en oppgave som du ikke får til ...
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

Hva slags innlegg er dette? :? ..."Jeg får ikke til noen oppgaver". Da nytter det i hvertfall ikke å komme her å si det. Det lønner seg (eller det trengs ikke) ikke alltid å lage valgtre. Valgtre kan være lurt å lage når det gjelder oppgaver angående kombinasjoner. Da begynner du først med å tegne hovedutfallene på de første greinene. Deretter går du videre fra de greinene, og tegner de andre utfallene som hver for seg skal ha mindre sannsynlighet enn hovedutfallet.

Følg eksempler i boka, og prøv å forstå forskjellen mellom "og", "når" og "eller". Disse ordene har vidt forskjellige betydninger i sannsynligheten, akkurat som i det vanlige språket. Forstå Bayes-setningen og lær deg de andre setningene som du også har bruk for i sannsynlighetsregningen.

Det beste er uansett å løse mange forskjellige oppgaver, slik at du kan forberede deg på løse ulike oppgaver. Spør læreren eller oss på forumet om hjelp dersom det er en oppgave du ikke klarer å løse. Det er bedre enn å "hoppe forbi" oppgaven, og tro at en slik oppgave neppe vil dukke på prøven.
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
cesol
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 26/04-2008 16:39

Det er jo ganske merkelig for sannsynlighetsregning er så logisk. Men allikevel synes jeg det er vanskelig. Jeg kan jo det meste av alt det andre. Jeg har øvd og øvd..får vel øve mer.
Cesol
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Kan du ikke si litt om hva det er ved sannsynlighet du finner så vanskelig? Da kunne du ha fått verdifull hjelp il å forstå stoffet. Jeg snakker av erfaring når jeg sier at gjengangerne på dette forumet vet hva de snakker om og er flike til å gi råd g forklare ting.
=)
Descartes
Descartes
Innlegg: 447
Registrert: 09/05-2007 22:41

Tenk i venn diagram (kanskje litt komplisert?), men hvis det er en oppgave du ikke får til og det ser ut til at du mangler noe informasjon, så er det veldig nyttig med et venn diagram. Òg utled formlene noen ganger, hvis du kan (og forstår) utledningen så kan du ikke feile.
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
cesol
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 26/04-2008 16:39

Altså..oppgaven lyder slik: I en klasse er det 12 gutter og 16 jenter. 7 av guttene og 12 av jentene har valgt å forsette med matematikk neste skoleår. Vi velger tilfeldig en elev i denne klassen og innfører disse handlingene:
G: eleven er en gutt
J: eleven er ei jente
M: eleven forsetter med matematikk

Finn disse sannsynlighetene:

1. P(G),P(J) og P(M)
2.P(G/M),P(J/M) og P(G/ikke M)
3. P(M/G) og P(M/J)
4Er M og G uavhengige?
begrunn svaret
Cesol
cesol
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 26/04-2008 16:39

hva er venndiagram? ops!!! :) hehe
Cesol
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Les om venndiagram her:
http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=420

Sett også opp de forskjellige mengdene i et skjema, så får du bedre oversikt.
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

cesol skrev:Altså..oppgaven lyder slik: I en klasse er det 12 gutter og 16 jenter. 7 av guttene og 12 av jentene har valgt å forsette med matematikk neste skoleår. Vi velger tilfeldig en elev i denne klassen og innfører disse handlingene:
G: eleven er en gutt
J: eleven er ei jente
M: eleven forsetter med matematikk

Finn disse sannsynlighetene:

1. P(G),P(J) og P(M)
2.P(G/M),P(J/M) og P(G/ikke M)
3. P(M/G) og P(M/J)
4Er M og G uavhengige?
begrunn svaret
Det er til sammen 28 elever i klassen.

1) P(G) kan forstås som sannsynligheten for at vi velger en gutt.
Siden 12 av de 30 elevene er gutter, så blir P(G)=12/30 = 2/5

3/5 -delen av klassen som er igjen, må være jenter (det kan jo ikke være intetkjønn :D ) . Dermed er P(J)=3/5.

P(M) finner vi ved å bruke regelen om total sannsynlighet.
P(M)=P(G) * P(M når G) + P(J) * P(M når J)
P(M)=(2/5) * (7/12) + (3/5) * (12/16) = 41/60

2) P(G når M) kan leses som "sannsynligheten for at vi velger en gutt når vi vet at eleven skal fortsette med matte. Her har du bruk for Bayes-setningen.

P(G når M) = P(G) * P(M når G) / P(M)

P(G når M) = ((2/5) * (7/12)) / (41/60) = 14/41

Prøv resten selv, og gi tilbakemelding om hvordan det gikk :wink:
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
cesol
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 26/04-2008 16:39

Takk for svaret, men jeg ble ikke noe klokere :( Jeg vet at vi får det på eksamen, så jeg bør skynde meg å forstå det. 5 dager igjen.. Men en annen ting. Svarene du har stemmer ikke overens med fasiten min.
Cesol
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

Svarene skal være riktige. For å få helt nøyaktig sannsynlighet, valgte jeg å skrive sannsynligheten på brøkform.

Sannsynligheten for at vi velger en gutt, er 40 %(0,4). Om du gjør det om til desimalform, så vil du kanskje se at det stemmer med fasiten. :wink:
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
cesol
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 26/04-2008 16:39

Tviler ikke på at du har gjort det riktig :) Har opplevd at flere av svarene i fasiten er feil. Men jeg lurer på hvor du fikk 30 i fra når det er totalt 28 elever. Det forvirret meg litt :)
Cesol
sanic
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 30/04-2008 13:57

jeg ser på den samme oppgaven, men kan fasiten legges ut? tror du får ulike svar når det er en konsekvensfeil pga. 30 elever istedenfor 28 elever.
Svar