Jeg sliter litt med en oppgave her.. Noen som kan hjelpe?
Her kommer oppgaven:
a)Hvilket tall er størst av
[symbol:rot] 9+ [symbol:rot] 4 og [symbol:rot] 13
[symbol:rot] 3+ [symbol:rot] 3 og [symbol:rot] 6
[symbol:rot] 86+ [symbol:rot] 28 og [symbol:rot] 114
[symbol:rot] 6,18+ [symbol:rot] 1,57 og [symbol:rot] 7,75
b) Prøv å bevise at det du fant ut om hvilket tall som er størst av [symbol:rot] a+ [symbol:rot] b og [symbol:rot] ab gjelder generelt.
c)Undersøk om du kan si noe tilsvarende for [symbol:rot] a- [symbol:rot] b sammenliknet med [symbol:rot] a-b
Tror denne oppgaven egentlig skal være enkel, men strever likevel. Finner jo ut svarene på a ved hjelp av kalkulator, men finnes det noen måte å gjøre det uten?
Når det gjelder b , hvisket en venn meg i øret at det er lurt å bruke kvadratsetningen , men hvordan kom han fram til det?, og hvordan går man fram?
Blir kjempeglad for all hjelp!!
kvadratrot ++
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Synes fortsatt det er vanskelig... Har jeg tenkt riktig hvis jeg mener det er sånn at man kan bruke 1. kvadratsetning i det første tallet men ikke i det andre...? Vet ikke hvordan man skriver opphøyd i andre her heller.. Føler meg fryktelig dum nå!
[/code]

Isadora
Ok.
Jeg skriver først hele oppgaveteksten, uten skrivefeilene:
a)
Bruker lommeregneren og finner at:
[tex]\sqrt{9}+ \sqrt{4}>\sqrt{13}[/tex]
[tex]\sqrt{3}+ \sqrt{3}>\sqrt{6}[/tex]
[tex]\sqrt{86}+ \sqrt{28}>\sqrt{114}[/tex]
[tex]\sqrt{6,18}+ \sqrt{1,57}>\sqrt{7,75}[/tex]
b)
Ser at:
[tex]9+3=13[/tex]
[tex]3+3=6[/tex]
[tex]86+28=114[/tex]
[tex]6,18+1,57=7,75[/tex]
Derfor er man i denne deloppgaven ute etter å finne ut om dette gjelder generelt.
Er det slik at [tex]\sqrt{a}+ \sqrt{b} > \sqrt{a+b}[/tex] ?
Det er her "trikset" med kvadrering kommer inn, fordi "størrelsesforholdet" (om det ene tallet er større/mindre enn det andre) ikke endres ved kvadrering.
Venstre side i ulikheten:
[tex](\sqrt{a}+ \sqrt{b})^2 = \sqrt{a} \cdot \sqrt{a} +2 \cdot \sqrt{a} \cdot \sqrt{b} + \sqrt{b} \cdot \sqrt{b} = a +2 \cdot \sqrt{a} \cdot \sqrt{b} + b[/tex]
Høyre side i ulikheten:
[tex](\sqrt{a+b})^2 = a + b[/tex]
Dermed ser vi at: [tex]\sqrt{a}+ \sqrt{b} > \sqrt{a+b}[/tex]
OBS: Dette gjelder så lenge [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex] ikke begge samtidig er lik 1 eller 0. Da er ulikheten en likhet. (Som Magnus sa i sitt innlegg).
[tex]a[/tex] og [tex]b[/tex] må begge være positive (selvsagt fordi du tar kvadratrota av både [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex]).
c)
Prøv på denne selv nå...
Jeg skriver først hele oppgaveteksten, uten skrivefeilene:
- a) Hvilket tall er størst av
[tex]\sqrt{9}+ \sqrt{4}[/tex] og [tex]\sqrt{13}[/tex]
[tex]\sqrt{3}+ \sqrt{3}[/tex] og [tex]\sqrt{6}[/tex]
[tex]\sqrt{86}+ \sqrt{28}[/tex] og [tex]\sqrt{114}[/tex]
[tex]\sqrt{6,18}+ \sqrt{1,57}[/tex] og [tex]\sqrt{7,75}[/tex]
b) Prøv å bevise at det du fant ut om hvilket tall som er størst av [tex]\sqrt{a}+ \sqrt{b}[/tex] og [tex]\sqrt{a+b}[/tex] gjelder generelt.
c) Undersøk om du kan si noe tilsvarende for [tex]\sqrt{a} - \sqrt{b}[/tex] sammenliknet med [tex]\sqrt{a-b}[/tex]
a)
Bruker lommeregneren og finner at:
[tex]\sqrt{9}+ \sqrt{4}>\sqrt{13}[/tex]
[tex]\sqrt{3}+ \sqrt{3}>\sqrt{6}[/tex]
[tex]\sqrt{86}+ \sqrt{28}>\sqrt{114}[/tex]
[tex]\sqrt{6,18}+ \sqrt{1,57}>\sqrt{7,75}[/tex]
b)
Ser at:
[tex]9+3=13[/tex]
[tex]3+3=6[/tex]
[tex]86+28=114[/tex]
[tex]6,18+1,57=7,75[/tex]
Derfor er man i denne deloppgaven ute etter å finne ut om dette gjelder generelt.
Er det slik at [tex]\sqrt{a}+ \sqrt{b} > \sqrt{a+b}[/tex] ?
Det er her "trikset" med kvadrering kommer inn, fordi "størrelsesforholdet" (om det ene tallet er større/mindre enn det andre) ikke endres ved kvadrering.
Venstre side i ulikheten:
[tex](\sqrt{a}+ \sqrt{b})^2 = \sqrt{a} \cdot \sqrt{a} +2 \cdot \sqrt{a} \cdot \sqrt{b} + \sqrt{b} \cdot \sqrt{b} = a +2 \cdot \sqrt{a} \cdot \sqrt{b} + b[/tex]
Høyre side i ulikheten:
[tex](\sqrt{a+b})^2 = a + b[/tex]
Dermed ser vi at: [tex]\sqrt{a}+ \sqrt{b} > \sqrt{a+b}[/tex]
OBS: Dette gjelder så lenge [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex] ikke begge samtidig er lik 1 eller 0. Da er ulikheten en likhet. (Som Magnus sa i sitt innlegg).
[tex]a[/tex] og [tex]b[/tex] må begge være positive (selvsagt fordi du tar kvadratrota av både [tex]a[/tex] og [tex]b[/tex]).
- EDIT: stryk "1 eller" over. Stemmer ikke! Fordi [tex]1+1 \gt \sqrt{2}[/tex]
c)
Prøv på denne selv nå...
Last edited by ettam on 04/05-2008 14:19, edited 2 times in total.
oki
Dette var virkelig opplysende!! Tror jeg har fattet poenget nå.
Prøver meg på c)
Jeg skal altså undersøke om noe tilsvarende det du fant ut i b også kan gjelde for [symbol:rot] a- [symbol:rot] b og [symbol:rot] a-b (her skulle det være "lang kvadratrot, men jeg får det fortsatt ikke til, selv om jeg forsøker å skrive koden...). Dette gjør jeg også ved hjelp av samme kvadratsetningen, bare med minus istedenfor pluss. I dette tilfellet må a være større enn b, for hvis ikke får jeg et negativt tall under kvadratrottegnet, og dette gir ingen mening.
( [symbol:rot] a- [symbol:rot] b)opphøyd i andre(hvordan skriver jeg det her?) [symbol:rot] a [symbol:rot] b+b
( [symbol:rot] a-b) (lang kvadratrot og opphøyd i andre..)=a-b
Jeg kan ikke se umiddelbart hvilket forhold de to stykkene har til hverandre, derfor velger jeg å sette opp ulikheter slik at jeg kan undersøke hvilken av de to som er større/mindre. Jeg antar først at:
a-2 [symbol:rot] a [symbol:rot] b+b>a-b
a-a-2 [symbol:rot] a [symbol:rot] b+b>(-b)
-2 [symbol:rot] a [symbol:rot] b>(-2b)
[symbol:rot] a [symbol:rot] b<b
[symbol:rot] b [symbol:rot] b=b
Dette kan ikke stemme, fordi at produktet av kvadratroten av a og kvadratroten av b kan ikke være mindre enn b. Siden kvadratroten av a må være større enn kvadratroten av b, må også produktet av de to kvadratrøttene være større enn produktet av kvadratroten av b og kvadratroten av b, det vil si b. Jeg antar det motsatte, og setter opp en annen ulikhet:
a-2 [symbol:rot] a [symbol:rot] b+b<a-b
-2 [symbol:rot] a [symbol:rot] b<(-2b)
[symbol:rot] a [symbol:rot] b>b
Dette stemmer siden a er større enn b. Nå kan jeg si at det generelt gjelder at a- [symbol:rot] a [symbol:rot] b+b<a-b og derved er [symbol:rot] a- [symbol:rot] b< [symbol:rot] a-b (lang kvadratrot)
Har jeg forstått det riktig nå??
Blir veldig glad om noen kan forklare meg nøyaktig hva jeg må gjøre for å få til de kodene. Må nok ha det inn med teskje..

Prøver meg på c)
Jeg skal altså undersøke om noe tilsvarende det du fant ut i b også kan gjelde for [symbol:rot] a- [symbol:rot] b og [symbol:rot] a-b (her skulle det være "lang kvadratrot, men jeg får det fortsatt ikke til, selv om jeg forsøker å skrive koden...). Dette gjør jeg også ved hjelp av samme kvadratsetningen, bare med minus istedenfor pluss. I dette tilfellet må a være større enn b, for hvis ikke får jeg et negativt tall under kvadratrottegnet, og dette gir ingen mening.
( [symbol:rot] a- [symbol:rot] b)opphøyd i andre(hvordan skriver jeg det her?) [symbol:rot] a [symbol:rot] b+b
( [symbol:rot] a-b) (lang kvadratrot og opphøyd i andre..)=a-b
Jeg kan ikke se umiddelbart hvilket forhold de to stykkene har til hverandre, derfor velger jeg å sette opp ulikheter slik at jeg kan undersøke hvilken av de to som er større/mindre. Jeg antar først at:
a-2 [symbol:rot] a [symbol:rot] b+b>a-b
a-a-2 [symbol:rot] a [symbol:rot] b+b>(-b)
-2 [symbol:rot] a [symbol:rot] b>(-2b)
[symbol:rot] a [symbol:rot] b<b
Dette kan ikke stemme, fordi at produktet av kvadratroten av a og kvadratroten av b kan ikke være mindre enn b. Siden kvadratroten av a må være større enn kvadratroten av b, må også produktet av de to kvadratrøttene være større enn produktet av kvadratroten av b og kvadratroten av b, det vil si b. Jeg antar det motsatte, og setter opp en annen ulikhet:
a-2 [symbol:rot] a [symbol:rot] b+b<a-b
-2 [symbol:rot] a [symbol:rot] b<(-2b)
[symbol:rot] a [symbol:rot] b>b
Dette stemmer siden a er større enn b. Nå kan jeg si at det generelt gjelder at a- [symbol:rot] a [symbol:rot] b+b<a-b og derved er [symbol:rot] a- [symbol:rot] b< [symbol:rot] a-b (lang kvadratrot)
Har jeg forstått det riktig nå??
Blir veldig glad om noen kan forklare meg nøyaktig hva jeg må gjøre for å få til de kodene. Må nok ha det inn med teskje..

Isadora
Bra jobba, Isadora!
Som "heter":
Lære deg å skrive i "TeX". Det er det vi bruker her inne. Se på den posten som alltid ligger øverst i dette forumet (VGS).Isadora wrote:Blir veldig glad om noen kan forklare meg nøyaktig hva jeg må gjøre for å få til de kodene. Må nok ha det inn med teskje..
Som "heter":
- Annonsering : Ny funksjonalitet: avanserte formler og uttrykk
Takk for det
Tenkte å kanskje bruke denne oppg i eksamensmappen min til muntlig, så sendte den til ei venninne som er rasende dyktig med tall. Hun anbefalte meg å utvide den med arealbegrepet, men hadde det for travelt til å forklare noe nærmere.. Hva mente hun tro? Burde jeg gå nærmere inn på kvadratsetningene ved å bruke figurer kanskje?

Tenkte å kanskje bruke denne oppg i eksamensmappen min til muntlig, så sendte den til ei venninne som er rasende dyktig med tall. Hun anbefalte meg å utvide den med arealbegrepet, men hadde det for travelt til å forklare noe nærmere.. Hva mente hun tro? Burde jeg gå nærmere inn på kvadratsetningene ved å bruke figurer kanskje?
Isadora