heising av bil

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
gill
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 993
Registrert: 24/03-2008 19:04

Det er en fysikkoppgave her om kinetisk energi som jeg synes at er så rar:

En bil blir heist opp til en høyde på 10 m. Bilen er i ro både før og etter at den har blitt løftet opp. Massen til bilen er 900 kg. Arbeidet som blir utført på bilen under forflytningen er


Jeg tenkte med en gang setningen om mekanisk energi og siden bilen var i ro ved bakken og ved 10 meter tok jeg masse gravity høyde=88kj



svaret var: 0 J.

Tilbakemelding: Ifølge setningen om kinetisk energi, er det totale arbeidet lik null når den kinetiske energien til gjenstanden er den samme i start- og sluttposisjon.

Er dette ikke mekanisk energi fordi energien ikke er bevart og kommer utenfor systemet? Synes den var litt sær :oops: Noen som skjønner hva de mener? Jeg kan ikke setningen om kinetisk energi heller.
ærbødigst Gill
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Kinetisk energi = rørsleenergi.

Han bevegar seg ikkje, ergo har han 0 J kinetisk energi :D
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Hun sliter med å forstå hvorfor arbeidet utført for å få bilen i den stillingen er lik 0J, ikke hvorfor den kinetiske energien er det tror jeg. Må si jeg sliter med å forstå det jeg og.

Vet at f.eks hvis jeg holder den bilen i 100% ro, noe som krever haugevis energi fra min side, vil likevell arbeidet utført per definisjon være lik 0J, siden arbeid i fysikk bare blir utført dersom noe beveger seg. Men hvis et objekt både er i ro etter og før det blir løftet til en høyde gjør at arbeid utført er lik 0, hvorfor er det da potensiell energi som blir tilført jo høyere objektet blir løftet? Merkelig definisjon synes jeg.

Og slipper man den bilen, vil en som står under merke at den fikk en del potensiell energi av løftet, hvertfall nok til å knuse overnevnte person :wink:
I følge den definisjonen, hvor kommer den potensielle energien fra? Hvis ingen utfører et arbeid på bilen, ville den vell aldri bli løftet?

Løper jeg 300meter og stopper, har jeg per definisjon ikke utført et arbeid, hvorfor regner vi med arbeidsformelen da? Siden alle objekter kommer til ro (relativt i ro), vil denne definisjonen si at der ikke finnes arbeid utført høres det ut som for meg. Noen som har en innvending?
Forundret meg dette. :?
gill
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 993
Registrert: 24/03-2008 19:04

Også lurer jeg på hva som er forskjellen på det her og løfte en høytaler opp fra gulvet til en høyde.

Eksempel fra boka

En høytaler har massen m=9,5 kg. Hvor stor potensiell energi har høytaleren når du løfter den opp på et bord med høyden h=0,8 m over gulvet?

Løsning: Vi velger gulvet som nullnivå. Den potensielle energien blir

Ep=mgh= 9,5 kg 9,81 m/s^2 0,8m =75J

Ps: det står ikke at den handler om kinetisk energi i boka, de spør bare etter arbeidet utført.
ærbødigst Gill
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Beklager, eg misforsto :oops: Det kan være ein feil i fasiten. Spør læraren din, men ikkje vis fasiten med ein gong.
gill
Leibniz
Leibniz
Innlegg: 993
Registrert: 24/03-2008 19:04

Jeg hadde jo skrevet kinetisk energi over når det ikke sto det i oppgaven så ikke noe farlig :D
ærbødigst Gill
Svar