Det var da skammelig til skryt man skulle få!
Jeg er ikke 3-klassing, nei. Jeg er nok privatist og skal ta matematikk 2MX den 28 Mai, hehehe. Er en eldre fis på 25 år, jeg :] Du aner ikke hvor mye hjelp jeg har fått på forumet her. Det er somregel meg som spør, og andre som svarer, så det er hyggelig å kunne hjelpe andre for en gangs skyld også, hehehe.
Jeg ser på oppgaven nå, men du skrev ikke hvilke alternativer du ville jeg skulle prøve.
d) Kontroller svaret i oppgave c ved å regne ut f'(2)
[tex]f(x) = x^2 - x -6 \\ \, \\ f\prime(x) = 2x - 1 \\ \, \\ f\prime(2) = 2\cdot 2 - 1 = \underline{\underline{3}}[/tex]
Virker som om du har fått til det, så da er det jo ikke noe problem
e) Finn ved regning koordinatene til bunnpunktet til f.
Okey, liten oppdatering. Husk at f(x) gir ut Y-koordinater. Koordinater skriver vi på denne formen: [tex](x,y)[/tex]
Det er derfor de kaller x for førstekoordinaten, og y for andrekoordinaten.
Klar for å løse oppgaven. Når vi har en andregradsfunksjon slik som dette, er det kun ett topp-punkt eller bunnpunkt. Hvorvidt det er topp-punkt eller bunnpunkt avgjøres av funksjonen.
Se her er et bilde av funksjonen: [tex]f(x) = x^2[/tex]
Dette er ett bunnpunkt
Her er et bilde av [tex]f(x) = -x^2[/tex]
Dette er ett topp-punkt
Dette gjelder for
alle andregradsfunksjoner. Hvis [tex]x^2[/tex] er positiv, har vi ett bunnpunkt. Hvis den er negativ, har vi ett topp-punkt. Værre er det ikke.
For å finne topp-/bunnpunkt ved regning, kan vi bruke denne formelen:
[tex]x = \frac{-b}{2a}[/tex]
I alle andregradsfunksjoner, har vi 2 eller 3 ledd, der det 3 leddet er en konstant. Definisjonen på en andregradsfunksjon er slik:
[tex]f(x) = ax^2 + bx + c[/tex]
I dette tilfellet er funksjonen gitt ved:
[tex]f(x) = x^2 - x - 6[/tex]
Altså er:
[tex]a=1\\b=-1\\c = -6[/tex]
Deretter setter vi dette inn i:
[tex]x = \frac{-b}{2a} \Rightarrow \frac{-(-1)}{2\cdot 1} \Rightarrow \frac{1}{2} = \underline{\underline{0.5}}[/tex]
Okey, så nå vet vi at x-koordinaten er 0.5. Vi har [tex](0.5, y)[/tex]
Hvordan finner vi Y-koordinaten når vi vet x? - Jo, ved å stappe den inn i funksjonen.
[tex]f(0.5) = (0.5)^2 - 0.5 - 6 \\ \, \\ f(0.5) = 0.25 - 0.5 - 6 \\ \, \\ f(0.5) = \underline{\underline{-6.25}}[/tex]
Av funksjonsuttrykket, ser vi at x^2 er positiv, vi har derfor et
bunnpunkt. Dette bunnpunktet finner vi ved koordinatene [tex](0.5,\, -6.25)[/tex]