Vektorregning 2MX, jeg løser.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
MatteNoob
Riemann
Riemann
Posts: 1634
Joined: 08/01-2008 14:53
Location: matematikk.net :)

Hei.

Jeg har snart eksamen, og derfor velger jeg å løse noen vektoroppgaver og legger dem her. Oppgavene er fra 2mx matematikkboken fra Aschoug forlag.

Der jeg ikke klarer å regne ut, markerer jeg med rødt, og håper dere kan bidra. Jeg kryss-sjekker også egne svar mot fasit, og dersom jeg ikke forstår hvordan jeg skal regne en oppgave, legger jeg ved fasitsvaret.

Jeg lager en ny post for hver oppgave, slik at jeg tap av alle oppgavene ved et eventuelt strømbrudd, hehe.

Image

a)

Fordi:
[tex]\vec{AB} \, \parallel \, k\cdot \vec{DC}[/tex]

En vektor har lengde og retning. Når to vektorer har samme retning, men ikke er like lange, sier vi at de er ensrettet. For at de skal være like, må vi multiplisere den ene av vektorene med en skalar (et tall) k, slik at at de blir like.

[tex]\vec{AB} = k\cdot \vec{DC} \\ \, \\ |\vec{AB}| = k\cdot |\vec{DC}|\\ \, \\ 9 = 4k \\ \, \\ \underline{\underline{k = \frac 94}}[/tex]

a.1)
[tex](\vec {AD}, \vec{AB}) =\underline{\underline{ 60\textdegree}}[/tex]

a.2)
[tex](\vec {AB}, \vec{BC}) = 180\textdegree - 45\textdegree =\underline{\underline{ 135\textdegree}}[/tex]

a.3)

[tex](\vec {DA}, \vec{AB}) = 180\textdegree - 60\textdegree =\underline{\underline{ 120\textdegree}}[/tex]

c.1)

[tex]\vec {AB} + \vec{BC} = \underline{\underline{\vec{AC}}}[/tex]

c.2)

[tex]\vec{AD} + \vec{DB} = \underline{\underline{\vec{AB}}}[/tex]

d.1)

[tex]\vec {AD} - \vec{AB} = \vec{AD} + (-\vec{AB}) = \underline{\underline{\vec {BD}}}[/tex]

d.2)

[tex]\vec {AC} - \vec{AB} - \vec{BA} = \vec {AC} + (-\vec{AB}) + (-\vec{BA}) = \vec {AC} + \vec{BA} + \vec{AB} = \underline{\underline{\vec {AC}}}[/tex]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Posts: 1634
Joined: 08/01-2008 14:53
Location: matematikk.net :)

Image

a)
Jeg orker ikke å tegne figur nå.

[tex]B\aa tens fart = \sqrt{3^2 + 4^2} = \sqrt{9+16} = \sqrt{25} = \underline{\underline{5\, m/s}}[/tex]

b)

[tex]tan \angle \theta = \frac 34 \\ \, \\ \angle \theta = tan^{-1}(\frac 34) = \underline{36.869\textdegree} \\ \, \\ \, \\ 90\textdegree - \angle \theta \approx\underline{\underline{ 53.1\textdegree}}[/tex]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Posts: 1634
Joined: 08/01-2008 14:53
Location: matematikk.net :)

Image
Image

a.1)

[tex]\vec a \cdot \vec b = |\vec a| \cdot |\vec b| \cdot cos(\vec a, \vec b) = 8.5 \cdot 2.5 \cdot cos (42.5\textdegree) \approx \underline{\underline{15.67}}[/tex]

a.2)

[tex]\vec a \cdot \vec b = |\vec a| \cdot |\vec b| \cdot cos(\vec a, \vec b) = 8.5 \cdot 2.5 \cdot cos(137.5\textdegree) \approx \underline{\underline{-15.67}}[/tex]

b.1)

[tex]|\vec a| \cdot |\vec b| \cdot cos(\vec a, \vec b) = 8.6 \\ \, \\ cos(\vec a, \vec b) = \frac{8.6}{|\vec a| \cdot |\vec b|} \\ \, \\ (\vec a, \vec b) = cos^{-1}(\frac{8.6}{3.5 \cdot 4.0}) \\ \, \\ (\vec a, \vec b) \approx \underline{\underline{52.1\textdegree}} [/tex]

b.2)

[tex](\vec a, \vec b) = cos^{-1}(- \frac{8.6}{3.5 \cdot 4,0}) \\ \, \\ (\vec a, \vec b) \approx \underline{\underline{127.9\textdegree}}[/tex]

c.1)

[tex]\vec F \cdot \vec s = |\vec F| \cdot |\vec S| \cdot cos(\vec F, \vec s) = 1500N \cdot 50 m \cdot cos(60\textdegree) = 37500 Nm = 37500 J = \underline{\underline{37.5kJ}}[/tex]

c.2)

[tex]\vec F\cdot \vec s = |\vec F| \cdot |\vec s| \cdot cos(\vec F, \vec s) = 1500N \cdot 50m \cdot cos(45\textdegree) \approx 53000Nm = 53000J = \underline{\underline{53kJ}}[/tex]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Posts: 1634
Joined: 08/01-2008 14:53
Location: matematikk.net :)

Image

a)

[tex]\vec{AB} = [1 - (-3), -2 - (-2)] = \underline{\underline{ [4, 0]}} \\ \, \\ \, \\ \, \\ \vec{AC} = [3-(-3), 3-(-2)] = \underline{\underline{[6, 5]}}[/tex]

b)

[tex]F.eks\, [6, 5] \,\,\, der \, a=\frac 56[/tex]

Nedenfor har jeg laget en parameterfremstilling for linjen l. Dette kreves ikke av oppgaven, men jeg gjorde det likevel.

[tex]l = \vec{AC} \cdot t \\ \, \\ [x - (-3), y -(-2)] = [6,5] \cdot t \\ \, \\ [x + 3, y + 2] = [1, \frac 56] \cdot t \\ \, \\ [x+3, y +2] = [t, \frac 56 t] \\ \, \\ \, \\ \, \\ \, \\ l: \left\{\text{x=t-3\\ \\y=\frac 56t-2}\right[/tex]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Posts: 1634
Joined: 08/01-2008 14:53
Location: matematikk.net :)

Image

a.1)
[tex][2, -1] + [4, 3] = [2 + 3, -1 + 3] = \underline{\underline{[5, 2]}}[/tex]

a.2)
[tex][-4, 3] - [7, 5] = [-4 - 7, 3-5] = \underline{\underline{[-11, -2]}}[/tex]

b)
[tex][x-1, y] + 3\cdot[1+x, 2] = [10, -3] \\ \, \\ x-1 + 3(1+x) = 10 \,\,\, \wedge \,\,\, y + 3\cdot 2 = -3 \\ \, \\ \underline{\underline{x=4}} \,\,\, \wedge\,\,\, \underline{\underline{y = -\frac 12}}[/tex]

c.1)

[tex]\vec a = [12, t+3] \\ \, \\ \vec b = [3,7][/tex]

[tex]\vec a \, \parallel \, \vec b \cdot k \\ \, \\ [12, t+3] \, \parallel \, [3, 7] \cdot k\\ \, \\ 12 = 3k \,\,\, \wedge \,\,\, t+3 = 7k \\ \, \\ k = 4 \,\,\, \rightarrow \, \, \, t = 7 \cdot 4 - 3 = \underline{\underline{25}}[/tex]

Alternativ løsningsmetode:

[tex]\frac{(t+3)}{7} = \frac{12}{3} \,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\, kryss-multipliserer \\ \, \\ 3(t+3) = 84 \\ \, \\ 3t = 84-9 \\ \, \\ t = \frac{75}{3} = \underline{\underline{25}}[/tex]

c.2)

Vi vet at
[tex]\vec{AB} = [4, 0] \,\,\, og\,\,\, \vec{BC} = [2, 5][/tex]

[tex]\left(\vec{AB} + s \cdot \vec{BC}\right) \, \parallel\, [2, 5] \cdot k \\ \, \\ [4,0] + [6s, 5s] = [2k, 5k] \\ \, \\ [4 + 6s, 5s] = [2k, 5k] \\ \, \\ \, \\ dette\, gir\, likningssettet \\ \, \\ 4+6s = 2k \,\,\, \wedge \,\,\, 5s = 5k \\ \, \\ k = \frac{4+6s}{2} \,\,\, \rightarrow\,\,\, 5s = 5\left(\frac{4+6s}{2}\right) \\ \ \\ \,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\, 5s = \frac{20 + 30s}{2} \\ \, \\ \,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\, 5s = 10 + 15s \\ \, \\ \,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\, s = \frac{10}{-10} \\ \, \\ \,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\,\, \underline{\underline{s =-1}}[/tex]

Alternativ løsningsmetode (denne foretrekker jeg):


[tex]\frac{5s}{5} = \frac{(4+6s)}{2} \,\,\,\,\,\,\,\,\,\, kryss-multipliserer \\ \, \\ 5s \cdot 2 = 5(4+6s) \\ \, \\ 10s = 20 + 30s \\ \, \\ s = \frac{20}{-20} \\ \, \\ \underline{\underline{s = -1}}[/tex]

Vi selvfølgelig ikke kryssmultiplisere, vi kunne også ha:

[tex]\frac{5s}{5} = \frac{4+6s}{2} \\ \, \\ s = 2 + 3 s \\ \, \\ -2s = 2 \\ \, \\ s = \frac{2}{-2} \\ \, \\ \underline{\underline{s = -1}}[/tex]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
MatteNoob
Riemann
Riemann
Posts: 1634
Joined: 08/01-2008 14:53
Location: matematikk.net :)

Image

a)

[tex]|\vec u| = \sqrt{6^2 + 2^2} = \sqrt{36 + 4} = \sqrt {40} = \underline{\underline{2\sqrt{10}}[/tex]

[tex]|\vec v| = \sqrt{3^2 + 4^2} = \sqrt{9 + 16} = \sqrt{25} = \underline{\underline{5}}[/tex]

b)

[tex]\vec u \cdot \vec v = [6, 2] \cdot [3, 4] = 18 + 8 =\underline{\underline{24}}[/tex]

[tex]cos(\vec u, \vec v) = \frac{\vec u \cdot \vec v}{|\vec u|\cdot |\vec v|} \\ \, \\ \, \\ cos(\vec u, \vec v) = \frac{[6,2]\cdot[3,4]}{\sqrt{6^2 + 2^4} \cdot \sqrt{3^2 + 4^2}} \\ \, \\ cos(\vec u, \vec v) = \frac{18}{10\sqrt{10}} \\ \, \\ \, \\ (\vec u , \vec v) = cos^{-1}\left(\frac{18}{10\sqrt{10}}\right) \approx \underline{\underline{55.3\textdegree}}[/tex]

b)

[tex][-2, t] \, \perp \vec u \,\,\,\,\, n\aa r\, skalarproduktet\, er \, 0\, er\, st\aa r\, vektorene\, vinkelrett\, p\aa \, hverandre\\ \, \\ \, \\ [-2, t] \cdot [6,2] = 0 \\ \, \\ -12 + 2t = 0 \\ \, \\ 2t = 12 \\ \, \\ \underline{\underline{t = 6}}[/tex]

b)
[tex][-2s, 3s] \, \perp \, \vec v \\ \, \\ [-2s, 3s] \cdot [3, 4] = 0 \\ \, \\ -6s + 12s = 0\\ \, \\ s = 0 \\ \, \\ \, \\ \underline{\underline{Ja, \, dersom\, s = 0\, for\, \vec 0\, st\aa r\, vinkelrett\, p\aa\, alle\, vektorer.}}[/tex]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Post Reply