Integrasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
MatteNoob
Riemann
Riemann

Image

Jeg ressonerte at:

[tex]g(x) = x\,\,\,\,\,\,\, x\in [0,1] \\ \, \\ g(x) = -x+2 \,\,\,\,\,\, x\in [1,3][/tex]

Når jeg integrerte fikk jeg at det bestemte integralet ble [tex]\frac{1}{2}[/tex]

Kan noen ta den, og si om de er enige? Jeg synes liksom at det ser ut som om det er 1 hel...
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
bartleif
Descartes
Descartes

Arealet under grafen [tex]x\in [2,3][/tex], der blir jo arealet [tex]-\frac{1}{2}[/tex]
Vet ikke hvordan å integrere uten kalkulatoren, og selvfølgelig en haug klumsete geometriske former under grafen 8-) dumt 1mx var så treig igang med integrering

Tar vel ikke med det arealet gjør man? er vell bare mellom x-aksen og grafen?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Areal = 0,5 er riktig. Flere måter å se/regne dette på.

[tex]A=\int_0^1 x\,{\rm dx}\,+\,\int_1^3 (-x+2)\,{\rm dx}\,=\,{1\over 2}x^2|_0^1\,+\,(-{1\over 2}x^2+2x)|_1^3\,=\,{1\over 2}[/tex]

-------------------------------------------------------------

[tex]{A\over 2}\,+\,{B\over 2}\,=\,0[/tex]

[tex]Areal={A\over 2}={1\over 2}[/tex]

--------------------------------------------------------------

[tex]Areal(A)=1[/tex]
[tex]Areal(B)=-{1\over 2}[/tex]

[tex]\int_0^3\,g(x){\rm dx}=\text Areal(A)\,+\,Areal(B)\,=\,{1\over 2}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
MatteNoob
Riemann
Riemann

Men hva om grafen representerte en bil som kjører. Da kjører den først fremover, og så snur den og kjører bakover (når grafen går under x=0).

Da blir jo den tilbakelagte strekningen [tex]\frac{2}{3}[/tex], mens netto lengde er [tex]\frac 12[/tex]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Dinithion
Hilbert
Hilbert

[tex]g(x) = x\,dx\,\,\, x \in [0,1]\\g(x) = 2-x\,dx\,\,\, x \in [1,3][/tex]

[tex]\int_0^1 x\, dx + \int_1^3 2-x\, dx[/tex]

[tex][\frac{1}{2}x^2]_0^1 + [2x-\frac{1}{2} x^2]_1^3[/tex]

[tex]\frac{1}{2} + ((6 - \frac{9}{2}) - (2 - \frac{1}{2})) = \frac{1}{2} + ((\frac{12-9}{2}) - (\frac{4-1}{2})) = \frac{1}{2} + \cancel{\frac{3}{2}} - \cancel{\frac{3}{2}} = \frac{1}{2}[/tex]

For å finne totalt areal må vi trikse litt. Da må vi dele opp den siste integreringen for å få den til å bidra i positiv størrelse istedenfor negativ. Da kan vi ta absoluttverdien av den, eller bare å bytte om på øvre og nedre grense. Altså

[tex][\frac{1}{2} x^2]_0^1 + [2x-\frac{1}{2} x^2]_1^2 + [2x-\frac{1}{2} x^2]_3^2[/tex]

[tex]\frac{1}{2} + ((4-\frac{4}{2})-(2-\frac{1}{2})) + ((4-\frac{4}{2})-(6-\frac{9}{2})) = \frac{1}{2} + (2 - \frac{3}{2}) + (2 - \frac{3}{2}) = \frac{1}{2} + \frac{1}{2} + \frac{1}{2} = \frac{3}{2}[/tex]

Man kan jo også si det sånn at når man integrerer 2-x, så vil halvparten være over 0, og den andre vil være under null. Altså utligninger de hverandre. Derfor står man igjen med en halv, som er integralet av x fra 0 til 1. Mens på den siste så regner vi arealet mellom den første (Som vanlig) og den ble en halv. Fra 1 til 2 på den andre får vi en halv, og fra 2 til 3 får vi negativ en halv (Altså arealet mellom grafen og førsteaksen ligger under null). Vi gjør om den negative halve til positiv halv, og vi ender opp med tre halve.

Edit:
Fant ut at mye av det jeg hadde skrevet var selvmotsigende. Men utregningene var likefullt riktige, så jeg endret litt på teksten og lot utregningene stå.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
superpus
Cayley
Cayley

Dinithion wrote:[tex]g(x) = x\,dx\,\,\, x \in [0,1]\\g(x) = 2-x\,dx\,\,\, x \in [1,3][/tex]

Hvordan kommer man frem til dette da ? :oops:
Do not worry about your difficulties in Mathematics. I can assure you mine are still greater. - Albert Einstein
zell
Guru
Guru

For x mellom 0 og 1, har funksjonen likt stigningstall.

Vi observerer også at når y = 1, så er x=1.

y = x + b

I punktet (0,0) er y = 0, x = 0, får: 0 = 0 + b -> b = 0.

I punktet (1,1) "snur" grafen, og vi får negativt stigningstall. Ser at grafen skjærer x-aksen i (2,0)

Får da:

[tex]a = \frac{1-2}{2-1} = -1[/tex]

[tex]y = -x+b[/tex]

Så at grafen skjærte x-aksen i (2,0)

[tex]0 = -2 + b \ \Rightarrow \ b = 2[/tex]

Får: y = -x+2 for x mellom 1 og 3.
superpus
Cayley
Cayley

Ååja. Det er så deilig når alt faller på plass ! Takk
Do not worry about your difficulties in Mathematics. I can assure you mine are still greater. - Albert Einstein
Post Reply