Jeg sliter litt med denne oppgave;
punktet Q = [-2,5,-10]
Finn avstanden til y aksen ?
(Jeg klarer å finne det til origo og xz planet, men jeg forstår ikke hvordan finne den til y aksen)
Avstanden fra punkt til xz planet
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Prøv å finne punktet på y-aksen med minst avstand til Q.
Hint 1: hva kan du alltid si om x- og z-koordinatene når et punkt ligger på y aksen?
Hint 2: hvilket y-koordinat har punktet på y-aksen som ligger nærmest Q?
Visualiser; det var slik jeg forsto det.
Hint 1: hva kan du alltid si om x- og z-koordinatene når et punkt ligger på y aksen?

Jeg har også visualisert det...BMB wrote:Prøv å finne punktet på y-aksen med minst avstand til Q.
x og z koordinatene er 0 og y koordinaten som må ligge nærmest q, det er den jeg virkelig sliter med..
?
fiasco
Hvis du vil finne avstanden til selve aksen, altså linjen som går bortover, så still deg selv følgende spørsmål:
Hvilke x- og z-verdier har et punkt som ligger på y-aksen? Hvilken verdi på y-aksen er nærmest punktet? Hvilke verdier i punktet Q tilsier avstanden fra y-aksen? Ser du hva du må gjøre nå?
Hvilke x- og z-verdier har et punkt som ligger på y-aksen? Hvilken verdi på y-aksen er nærmest punktet? Hvilke verdier i punktet Q tilsier avstanden fra y-aksen? Ser du hva du må gjøre nå?
Altså, punktet Q[-2,5,-10] ... det sier jo at den er 5 enheter fra x=-2, det må jo bety at det punktet på y må være [0,7,0] ... da blir Q til punktet på Y ;espen180 wrote:Hvis du vil finne avstanden til selve aksen, altså linjen som går bortover, så still deg selv følgende spørsmål:
-2-0, 5-7, 0-(-10) = [-2,-2,10]
avstand: [symbol:rot](-2)^2+(-2)^2+(10)^2 = 10.39
Fasit: 10.2
Jeg forstår ikke

fiasco
Hvor langt unna Q er punktet (0,a,0) der a er en reell konstant?
Bruk formelen for vektor mellom to punkter.
[tex]\vec{AB}=[b_x-a_x,b_y-a_y,b_z-a_z][/tex], der [tex]A(a_x,a_y,a_z)[/tex] og [tex]B=(b_x,b_y,b_z)[/tex]
[tex]\vec{AB}=[b_x-a_x,b_y-a_y,b_z-a_z][/tex], der [tex]A(a_x,a_y,a_z)[/tex] og [tex]B=(b_x,b_y,b_z)[/tex]
Det er jo det jeg har gjortespen180 wrote:Bruk formelen for vektor mellom to punkter.
Punktet på y-aksen, vi kaller det Y har da koordinatene [0,7,0], enig ?
QY = [-2-0,5-7,-10-0]=[-2,-2,-10]
|QY| = [symbol:rot][ (-2^2)+(-2)^2+(-10)^2] = 10.39
Fasiten sier 10.2
fiasco
JAAA
Jeg så hva som var feilen, Q er et punkt IKKE en vektor, du har helt rett, for hvis jeg bruker Q som et punkt, da er det 5 på y aksen.. derimot [0,5,0] og derfor blir avstanden QY = [symbol:rot] [(-2)^2+0^2+(-10)^2] = 10.2
Altså, bare hvis det er en vektor vi snakker om, det er da vi må ta utgangspunktet i antall enheter på x koordinaten ... derfor jeg sa 7 ... det var jo -2 enheter på x koordinaten, dermed trodde jeg at det var 5+2 = 7.. noe som er feil, fordi vi ikke snakker om en vektor her, vi snakker om et punkt.. yes

Jeg så hva som var feilen, Q er et punkt IKKE en vektor, du har helt rett, for hvis jeg bruker Q som et punkt, da er det 5 på y aksen.. derimot [0,5,0] og derfor blir avstanden QY = [symbol:rot] [(-2)^2+0^2+(-10)^2] = 10.2
Altså, bare hvis det er en vektor vi snakker om, det er da vi må ta utgangspunktet i antall enheter på x koordinaten ... derfor jeg sa 7 ... det var jo -2 enheter på x koordinaten, dermed trodde jeg at det var 5+2 = 7.. noe som er feil, fordi vi ikke snakker om en vektor her, vi snakker om et punkt.. yes

fiasco