Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Kunne noen tenke seg å forklare meg om hvordan matteundervisningen i vgs er? Jeg går i 10. klasse og tenker en del på dette. I høst har jeg begynt på et 1T-kurs på Berg, som er et tilbud for noen av elevene på ungdomsskolene Engebråten og Nordberg. Hvis vi fullfører, trenger vi ikke å ta det på nytt neste år, men kan begynne rett på andreklasse-matte. Men fordi kurset må gjøres i tillegg til alt det andre vi har nå (stress før inntak til vgs) vurderer jeg å slutte. Det jeg lurer på er egentlig hvilke muligheter jeg går glipp av hvis jeg slutter! Hvor mange fag kan man velge å ta i VG2? Og må man velge mellom flere mattekurs enn praktisk/teoretisk? Når gjøres dette i tilfelle? Jeg har tenkt til å ta realfag som programområde.
Du kan umulig gå glipp av noe ved å slutte. Det er ingenting som hindrer deg i å ta fagene på egenhånd, som mange andre av oss har gjort.
I andreklasse er det flere matematikkfag du kan velge. Hvis du bare skal ha det obligatoriske blir det enten teoretisk eller praktisk. Siden du går videre med realfag antar jeg at disse er utelukket. Samfunnsfagsmatematikk (S1 og S2) er et alternativ, dette regnes, såvidt jeg vet, som et enklere kurs enn realfagsmatematikken (R1 og R2). Du lærer mye av det samme som i R-matten, men eksemplene er vinklet mer mot økonomi og noe av pensummet er anderledes. I R-matten har du en vinkling som heller mot de andre realfagene, for eksempel vil du lære om vektorer som blir nyttig i fysikken. X-matten er et tretimersfag som du kan ta i tillegg til R eller S. Dette faget er beregnet for de som er spesielt interesserte i matte, og inneholder morsomme ting som komplekse tall og tallteori. Det er mulig det er flere fag også, men disse er de største og de eneste jeg har hørt om.