Kan noen forklare meg denne? Sannsynlighetsregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Anitus
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 30/10-2008 17:10

Jeg vet det er en annen tråd om denne oppgaven, men jeg ble ikke så mye klokere av den. Håper noen har tid/gidder å forklare meg hvordan jeg skal gå frem for å løse den, for jeg sitter helt fast!

Oppgave:

En prøve har 10 oppgaver, hver med 3 svaralternativer. En person er uforberedt, og tipper på alle oppgavene. For å bestå prøven må minst 5 av oppgavene være rett besvart. Hva er sannsynligheten for at personen består prøven?

Jeg har stilt opp hvordan jeg har resonert

30 mulige
10 rette 0,33%
20 gale 0,66%
Finn sannsynlighet for minst 5 riktige....

Dette er kanskje helt feil eller....

Jeg har laget en fungsjon slik

30Cx* 0,33^x*0,66^(30-x)

Så setter jeg: Σ (Y1,x,5,10)

Dette blir feil...men jeg har tydligvis gått glipp av en hel del her, hvis noen gidder å forklare meg hvordan jeg skal gjøre dette blir jeg veldig glad![sup][/sup]
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

For det første; hva må du gjøre når du skal finne sannsynligheten for noe skjer minst n ganger? Du må legge sammen sannsynligheten for at det skjer n ganger, med sannsynligheten for at det skjer n+1 ganger, n+2 ganger osv.

I denne oppgaven har vi premissene at personen velger helt tilfeldig, og at spørsmålene er uavhengige fra hverandre. Sannsynligheten for å svare riktig ved tilfeldig valg på et spørsmål er 1/3. Sannsynligheten for at du ikke greier det er 2/3.

Med binomisk sannsynlighet kan du regne sannsynligheten for at man treffer riktig et gitt antall ganger. Vi starter med å finne sannsynligheten for at du får 5 riktige. Deretter legger du til sannsynligheten for 6 riktige, osv. opp til sannsynligheten for 10 riktige. Når du har lagt sammen alt dette har du svaret ditt.
Anitus
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 30/10-2008 17:10

Hehe jeg trodde det var det jeg gjorde..

Jeg lager en slik funksjon Y1=30Cx* 0,33^x*0,66^(30-x)

Σ (Y1,x,5,10) summerer ikke dette sannsynligheten for x=5 til x=10 for Y1?

Mulig jeg misforstår helt her altså, men mener det står i boka at istedet for å regne ut sannsynligheten for 5,6,7,8,9 og 10 skal man lage en funksjon av formelen.
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

[tex]Y1={10\choose{x}} \cdot (\frac{1}{3})^x \cdot (\frac{2}{3})^{10-x}[/tex]
Svar