Oppgave :
I en klasse er det 25 elever. Av dem har 10 elever rettslære og 12 elever samfunnsfag.
Fire av elevene har både rettslære og samfunnsfag.
En elev trekkes tilfeldig.
a) Finn P (eleven har rettslære). Den har jeg fått til ved bionomisk tilnærming = 16 %
b) Finn P ( eleven har samfunnsfag ) Denne får jeg ikke til. fasit = 72%
Kan noen hjelpe?
Sannsynlighet
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Riemann
- Posts: 1686
- Joined: 07/09-2007 19:12
- Location: Trondheim
Heller ikke 10/25 = 0,16?
Det går jo ut på akkurat det samme som b...
Tror det er noe som mangler og/eller skrevet feil...
EDIT: Dette er jo gunstige/mulige anyway?
Det går jo ut på akkurat det samme som b...
Tror det er noe som mangler og/eller skrevet feil...
EDIT: Dette er jo gunstige/mulige anyway?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Grothendieck
- Posts: 828
- Joined: 13/10-2007 00:33
Har ikke regnet på oppgaven, men tok du i betraktning at
"Fire av elevene har både rettslære og samfunnsfag" ?
"Fire av elevene har både rettslære og samfunnsfag" ?
-
- Riemann
- Posts: 1686
- Joined: 07/09-2007 19:12
- Location: Trondheim
Men de elevene inngår jo i de elevene som har rettlære og samf.
At 6 elever har kun rettlære, men 4 av de av har begge?
Uansett så blir det ikke 72%?
At 6 elever har kun rettlære, men 4 av de av har begge?
Uansett så blir det ikke 72%?
Last edited by meCarnival on 24/01-2009 15:31, edited 1 time in total.
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Guru
- Posts: 1995
- Joined: 10/10-2006 20:58
Virker som det er litt blanding av oppgavetekst og utregninger; 16% har begge deler og 72% har minst 1 av delene.
Du har nok skrevet litt feil, skjønner du.Ugla wrote:Vi tenker nok litt for vanskelig alle man. For når jeg tenkte venndiagram og trakk fra de 4 som har begge deler får jeg 16% og 72% som fasit viser.
Takk for engasjement.
72% av 25 er 18, altså antall elever som har minst ett av fagene, som mcreosote sier.
16% av 25 er 4. Det eneste i denne oppgaven som kan ha noe med 4 å gjøre, er hvor mange elever som har begge fagene.
Noe av det viktigste i matematikkfaget er å kunne formulere problemstillinger og forstå oppgavetekster - snarere enn å tolke det på sin egen måte og finne gale løsningsmetoder for å tilfredsstille fasit. Slik når du aldri langt, så jeg ville begynt å studere dette her litt om jeg var deg.