Parametrisering...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

meCarnival
Riemann
Riemann

Har litt startproblemer med denne oppgaven...:

Jeg har sett litt hos databasen Per, generelt nettet og søkt i forumet, men så og si alt herjer omkring rette linjer... :?

Så lest boka mi en rekke ganger og første delkapitel bare forklarer hva en datamaskin kan få ut av sånt og hvorfor det er vrient for oss og tegne vanskelige parameterfremstillinger... Det er jo innlysende osv og det er vel ikke mange formler innenfor dette slik jeg skjønte... Sett litt i eget formelhefte vi har fått utdelt og fortsatt ser jeg ikke helt hvordan jeg skal starte, altså finne funksjonen til kurven, K i denne oppgaven...

Oppgave:
Et kurvestykke, K er gitt ved parameterframstillingen
[tex]x(t) = t - \frac{1}{3}t^3[/tex]
[tex]y(t) = \frac{9}{2} - t^2[/tex]

[tex]t \in [0,3][/tex]

a) Finn største verdi for x på K, og skisser K. Finn lengden av K

b) K og y-aksen avgrenser et flatestykke. Finn arealet av dette flatestykket.

c) Fin koordinatene til det punktet på K som ligger nærmest orgio.

Trenger tips til formel eller noe ala for å komme igang for å finne formelen som gjør jeg får ut funksjonen som får frem K!

Jeg prøvde nå sist og sette inn [tex]y(t)[/tex] uttrykt mhp t og sette inn i [tex]x(t)[/tex]... og derivere det og sette lik null... Fikk [tex]x_{max} = \frac{7}{2}[/tex] men skal være [tex]\frac{2}{3}[/tex]...

Kan også nevnes at jeg fikk et rimelig stygt uttrykk når jeg gjorde det! :roll:
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Vektormannen
Euler
Euler

Hvorfor setter du x-uttrykket inn i y-utrykket for å finne når x er størst? Det er jo bare til å derivere x(t) med hensyn på t og sette lik 0 for å finne for hvilken t x er størst, og så hive t-verdien inn i x(t) etterpå.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
meCarnival
Riemann
Riemann

Nettopp... Prøvd det også, men kastet seff inn t-verdien inn igjen.. haha, flaut.. :oops:
Ingeniørmatematikk IV
meCarnival
Riemann
Riemann

Men ja.. må vel ha en funksjon av K til videre utregning, det er den jeg i hovedsak er på jakt etter... Sånn å tegne kurven K f.eks...?

Står bare om sirkler og sin og cos i boka så veldig lite å gå ut fra når de driver å bytter ut i formler som de har i boka så ser veldig lett ut, men ikke når jeg har noe annet i min oppgave å gå utifra...
Foreleseren skriver også mye fra boka så spent på hva som kommer til å komme i forelesingene angående dette emnet :lol:
Ingeniørmatematikk IV
Vektormannen
Euler
Euler

Du kan ikke helt uten videre gjøre K om til en funksjon. Grunnen til at det blir brukt en parameterfremstilling her er at kurven ikke kan representeres av en funksjon. I funksjonsbegrepet ligger det at det for en x-verdi svarer én og bare én y-verdi. Grafisk vil det si at det ikke kan finnes flere punkt på kurven direkte ovenfor hverandre. Men på denne grafen gjør det det, og da må en parameterframstilling brukes.

For å tegne kurven bruker du jo bare x- og y-funksjonene du har? Og for å finne buelengden: se her.
meCarnival
Riemann
Riemann

Ok, Takker for kjappe svar Vektormannen...

Da har jeg noe å titte på utover kvelden etter jeg har ryddet i mitt klesskap på par kvadratmeter så jeg får litt gulvplass på soverommet 8-)

Kommer tilbake hvis det er noe som er uklart jeg... :D
Ingeniørmatematikk IV
meCarnival
Riemann
Riemann

Prøvde meg på b.. men vet ikke helt om jeg skjønte hvilke grenser jeg skal ha utifra denne formlen:

[tex]\int_\alpha^\beta y \cdot x^, dt[/tex]

Prøvde med x-aksen mellom 0 og 1, tiden mellom 0 og 3.. Men jeg vet ikke når tiden krysser y-aksen den andre gangen? Lurer litt på om det er nettopp det jeg skal finne ut på en eller annen finurlig måte? Hint i denne retning med takk ja :wink:
Ingeniørmatematikk IV
Vektormannen
Euler
Euler

Jeg har ikke lært å integrere parameterfunksjoner. Men for å finne det andre krysningspunktets t-verdi setter du jo bare x(t) = 0. Da får du ut to t-verdier, en for hvert krysningspunkt.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

meCarnival wrote:Prøvde meg på b.. men vet ikke helt om jeg skjønte hvilke grenser jeg skal ha utifra denne formlen:
[tex]\int_\alpha^\beta y \cdot x^, dt[/tex]
Prøvde med x-aksen mellom 0 og 1, tiden mellom 0 og 3.. Men jeg vet ikke når tiden krysser y-aksen den andre gangen? Lurer litt på om det er nettopp det jeg skal finne ut på en eller annen finurlig måte? Hint i denne retning med takk ja :wink:
du finner lett grensene til t ved å sette x(t) = 0. dvs t = 0 til t = [symbol:rot]3. Slik at
[tex]A=\int_0^{\sqrt3} y\cdot \dot{x}\,dt[/tex]

edit; korrigerte til riktig areal.
Last edited by Janhaa on 25/01-2009 17:11, edited 1 time in total.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
meCarnival
Riemann
Riemann

Føler jeg gjorde den oppgaven er farlig mye vanskeligere enn jeg trengte :oops: ... Tenkte ikke over det at jeg får begge tidene pga den krysser x=0 to ganger...

Men den halve i den formlen din? Hvor får du den fra? Jeg løste den uten den halve foran og fikk svaret i fastiet.. + at den står i formelheftet uten den halve foran.. =/
Ingeniørmatematikk IV
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

meCarnival wrote: Men den halve i den formlen din? Hvor får du den fra? Jeg løste den uten den halve foran og fikk svaret i fastiet.. + at den står i formelheftet uten den halve foran.. =/
Var nok denne jeg tenkte på først,

[tex]A={1\over 2}\int_{t1}^{t2}\left(x\dot y\,-\,\dot x y\right)\,dt[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
meCarnival
Riemann
Riemann

Hvordan blir det med deloppgave c når jeg ikke kan bruke noen formler som jeg kjenner... Driver jo med parametrisering og det er ikke samme som funksjon til grafen akkurat...

Er det noe som har med [tex]\frac{\Delta y(t)}{\Delta x(t)}[/tex] ?

Men forteller meg ikke om noe punkt som jeg finner som nærmest... Være noe som forteller meg at et punkt er nærmere enn noe annet...
Ingeniørmatematikk IV
Vektormannen
Euler
Euler

edit: glem
Last edited by Vektormannen on 25/01-2009 20:16, edited 4 times in total.
Gustav
Tyrann
Tyrann

meCarnival wrote:Hvordan blir det med deloppgave c når jeg ikke kan bruke noen formler som jeg kjenner... Driver jo med parametrisering og det er ikke samme som funksjon til grafen akkurat...

Er det noe som har med [tex]\frac{\Delta y(t)}{\Delta x(t)}[/tex] ?

Men forteller meg ikke om noe punkt som jeg finner som nærmest... Være noe som forteller meg at et punkt er nærmere enn noe annet...
Blir vel bare å minimere avstanden fra et punkt på K til origo (som er gitt som [tex]\sqrt{x^2+y^2}[/tex], så sett

[tex]\frac{d}{dt}\sqrt{x^2+y^2}=0[/tex]

Her er det selvsagt viktig å huske at du må sjekke avstanden til origo for punktene t=0 og t=3 for å sammenligne med evt. minima i intervallet.
meCarnival
Riemann
Riemann

Ja... Vet om r^2 = x^2 + y^2 så derivere det og sett lik null så får jeg ut hvor lang linjen til nærmeste punkt er da?
Ingeniørmatematikk IV
Post Reply