TIL LODVE

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
arildno
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 17/03-2007 17:19

Så sant du poster det du har gjort, og identifiserer nøyaktig det eller de punktene hvor du sliter/er usikker på.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

arildno skrev:Så sant du poster det du har gjort, og identifiserer nøyaktig det eller de punktene hvor du sliter/er usikker på.
Greit.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Hei, bare lurte på en liten ting.

Det er en likebeint trekant som har som grunnlinje 14 cm og to av sidene 12 cm. Hvordan finner man ut Arealet?

Kan noen her bare løse den kjapt for meg?
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Hvilke verdier trenger du for å finne areal av en trekant?

Grunnlinje og ?

Og hvordan skal du i så fall finne den?
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Jarle10 skrev:Hvilke verdier trenger du for å finne areal av en trekant? grunnlinje + høyde / 2

Grunnlinje og ? Grunnlinje x høyde /2

Og hvordan skal du i så fall finne den?
Denne oppgaven

grunnlinje 14 cm

De resterende sidene 12 cm + 12 cm. (som da er likebeintr trekant)

Men det som er saken, er at hvordan finner man høyden av en slikt trekant?

Det kan hende at jeg har oppgitt for lite informasjon. Hvis du synes det, kan jeg godt ta et bildet av oppgaven, og gi det ut i denen tråden.
Sist redigert av lodve den 01/10-2007 11:39, redigert 1 gang totalt.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Nei, det er nok informasjon. Tenk deg at du deler trekanten i to like store deler, fra toppen og ned til midten av grunnlinjen. Ser du noe som kan hjelpe deg i å finne høyden?
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Jarle10 skrev:Nei, det er nok informasjon. Tenk deg at du deler trekanten i to like store deler, fra toppen og ned til midten av grunnlinjen. Ser du noe som kan hjelpe deg i å finne høyden?
Takk. Hvis man deler trekanten i to like store deler, altså fra toppen og ned til midten av grunnlinjen, vil man få en rettvinklet trekant. Vi har 12 cm som Hypotenus, og vet umiddelbart at lille kateten må være 6 cm?

Tenker jeg riktig?
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Jepp, bra. Det er en av egenskapene til en likesidet trekant, at linjen som halverer toppvinkelen alltid vil skjære grunnlinjen på midten.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Jarle10 skrev:Jepp, bra. Det er en av egenskapene til en likesidet trekant, at linjen som halverer toppvinkelen alltid vil skjære grunnlinjen på midten.
Gjelder dette også likebeint trekant?
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Beklager, mente likebeint ja. Og selvfølgelig for likesidet også.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Tusen takk Jarle10. :D
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Bilde
Bilde

Oppgave 3b) har jeg ikke helt forstått. Er det noen her som kan løse for meg + forklaring på hvordan dere løste den.

Jeg lærer mer av at dere gjør oppgaven for meg + forklaring.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg husker denne prøven. :)
Vi setter opp likningsettet:

[tex]K = a \cdot b \\\\ J =\frac34 a \cdot 1,125 \cdot b[/tex]

Det blir 1,125 fordi [tex]\frac{100 + 12,5}{100} = 1,125[/tex]

Klarer du resten selv?
Sist redigert av Emilga den 03/10-2007 12:21, redigert 2 ganger totalt.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Emomilol skrev:Jeg husker denne prøven. :)
Vi setter opp likningsettet:

Vent litt :)

Hvorfor er det 1.125?
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Emomilol skrev:Jeg husker denne prøven. :)
Vi setter opp likningsettet:

[tex]K = a \cdot b \\\\ J =\frac34 a \cdot 1,125 \cdot b[/tex]

Det blir 1,125 fordi [tex]\frac{100 + 12,5}{100} = 1,125[/tex]

Klarer du resten selv?

Gjør om til 1,125 for å fjerne prosenten?

Hadde vært fint om du kunne løse oppgaven for meg.
Svar