å løse vanlige potenser
Mystiske potenser
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Nei, no blei eg sint når eg satt i solsteiken og løste potenser.
Her er en oppgave, som etter fasiten skulle bli 27. Eg løste
den etter alle kjente regler, og fikk svaret 3. Er det trykkleif i
boka, eller har eg surra?
3[sup]-2[/sup]*3[sup]4[/sup]/3[sup]2[/sup]*3[sup]-3[/sup]
Eg plussa sammen eksponentene, og fikk 3[sup]-2+4[/sup]/3[sup]2+(-3)[/sup] = 3[sup]2[/sup]/3[sup]-1[/sup] = 3[sup]1[/sup] = 3
Hvor er feilen?
--------------------------------------------------------------------------------
Og her er en til eg står fast med:
(5*10[sup]2[/sup])[sup]-2[/sup]
Svaret skal bli 1/25*10[sup]-4[/sup]
Eg ser at 5[sup]2[/sup] blir 25, og at 10[sup]2*-2[/sup]=10[sup]-4[/sup]
Men hvordan skal eg sette opp stykket, og hvorfor får vi 1/25 og ikke 25?

Her er en oppgave, som etter fasiten skulle bli 27. Eg løste
den etter alle kjente regler, og fikk svaret 3. Er det trykkleif i
boka, eller har eg surra?
3[sup]-2[/sup]*3[sup]4[/sup]/3[sup]2[/sup]*3[sup]-3[/sup]
Eg plussa sammen eksponentene, og fikk 3[sup]-2+4[/sup]/3[sup]2+(-3)[/sup] = 3[sup]2[/sup]/3[sup]-1[/sup] = 3[sup]1[/sup] = 3
Hvor er feilen?
--------------------------------------------------------------------------------
Og her er en til eg står fast med:
(5*10[sup]2[/sup])[sup]-2[/sup]
Svaret skal bli 1/25*10[sup]-4[/sup]
Eg ser at 5[sup]2[/sup] blir 25, og at 10[sup]2*-2[/sup]=10[sup]-4[/sup]
Men hvordan skal eg sette opp stykket, og hvorfor får vi 1/25 og ikke 25?
Feilen skjer før det nest siste likhetstegnet.kladden wrote: Eg plussa sammen eksponentene, og fikk 3[sup]-2+4[/sup]/3[sup]2+(-3)[/sup] = 3[sup]2[/sup]/3[sup]-1[/sup] = 3[sup]1[/sup] = 3
Hvor er feilen?
Når det er divisjon må du trekke fra eksponentene!
Slik:
3[sup]2[/sup]/3[sup]-1[/sup] = 3[sup]2-(-1)[/sup] = 3[sup]3[/sup] = 27
Kan settes opp og løses slik (begynner med å gange inn den ytterste eksponenten):kladden wrote: Og her er en til eg står fast med:
(5*10[sup]2[/sup])[sup]-2[/sup]
(5*10[sup]2[/sup])[sup]-2[/sup] = (5[sup]-2[/sup])*(10[sup]-4[/sup]) = (1/25)*10[sup]-4[/sup]
Husk at 5[sup]-2[/sup] = (5[sup]2[/sup])[sup]-1[/sup] = 25[sup]-1[/sup] = 1/25
Hadde det vært feil å skrive 5[sup]-2[/sup]*10[sup]-4[/sup] i svaret,dischler wrote:Kan settes opp og løses slik (begynner med å gange inn den ytterste eksponenten):kladden wrote:
Og her er en til eg står fast med:
(5*10[sup]2[/sup])[sup]-2[/sup]
(5*10[sup]2[/sup])[sup]-2[/sup] = (5[sup]-2[/sup])*(10[sup]-4[/sup]) = (1/25)*10[sup]-4[/sup]
Husk at 5[sup]-2[/sup] = (5[sup]2[/sup])[sup]-1[/sup] = 25[sup]-1[/sup] = 1/25
i stedet for 1/25? Eller er dette valgfritt?
-
administrator
- Sjef

- Posts: 893
- Joined: 25/09-2002 21:23
- Location: Sarpsborg
Hei!
Her tror jeg du har rotet med bruken av paranteser. Husk følgende:
-(2)[sup]2[/sup] = - (2*2) = - 4
og
(-2)[sup]2[/sup] = (-2) * (-2) = 4
KM
Her tror jeg du har rotet med bruken av paranteser. Husk følgende:
-(2)[sup]2[/sup] = - (2*2) = - 4
og
(-2)[sup]2[/sup] = (-2) * (-2) = 4
KM
Da blir jo tingene litt mer forståelig. Eg fikk nå:administrator wrote:Hei!
Her tror jeg du har rotet med bruken av paranteser. Husk følgende:
-(2)[sup]2[/sup] = - (2*2) = - 4
og
(-2)[sup]2[/sup] = (-2) * (-2) = 4
KM
4+9-2*(-2)
Når det regnes på lommeregneren, får eg 17.
Einaste måten eg kan se at svaret skal bli 9, må være hvis vi
tar: (4+9-2=11)
11-2=9
Men her skal 11 multipliseres med -2. Da får eg -22.
-
administrator
- Sjef

- Posts: 893
- Joined: 25/09-2002 21:23
- Location: Sarpsborg
Hei!
Det er noe rot med fortegnene et sted, 3[sup]2[/sup] = 9. Dersom 9 er svaret betyr det at første leddet pluss det siste blir null......
Slik det står skrevet nå er ikke det tilfelle...
Husk:
..........-2*(-2) = ......+ 4
KM
Det er noe rot med fortegnene et sted, 3[sup]2[/sup] = 9. Dersom 9 er svaret betyr det at første leddet pluss det siste blir null......
Slik det står skrevet nå er ikke det tilfelle...
Husk:
..........-2*(-2) = ......+ 4
KM
-
administrator
- Sjef

- Posts: 893
- Joined: 25/09-2002 21:23
- Location: Sarpsborg
Sorry, jeg har fått heteslag
Oppgaven ser riktig ut og svaret blir 9, ser du det nå!
-2[sup]2[/sup] = -4
MVH
KM
Oppgaven ser riktig ut og svaret blir 9, ser du det nå!
-2[sup]2[/sup] = -4
MVH
KM
Riktig, riktig. 8)
Vil det si at oppgaven egentlig har 2 deler:
-2+3[sup]2[/sup]= 5
+
-2*(-2)= 4
Er minustegnet før den andre "delen" et fortegnsminus eller et vanlig substraksjonstegn?
Og, hvis eg tenker rett, hvorfor skal del 1 og del 2 plusses sammen? Det står ingen plusstegn mellom, og hvorfor er ikke den første -2 satt i parentes?
Vil det si at oppgaven egentlig har 2 deler:
-2+3[sup]2[/sup]= 5
+
-2*(-2)= 4
Er minustegnet før den andre "delen" et fortegnsminus eller et vanlig substraksjonstegn?
Og, hvis eg tenker rett, hvorfor skal del 1 og del 2 plusses sammen? Det står ingen plusstegn mellom, og hvorfor er ikke den første -2 satt i parentes?
-
administrator
- Sjef

- Posts: 893
- Joined: 25/09-2002 21:23
- Location: Sarpsborg
Hei igjen!
La oss håpe at heteslaget mitt er over. Jeg tror jeg forvirret deg. Jeg regner et par oppgaver utførlig under, så kommer du med tilbakemelding.
-2[sup]2[/sup]+3[sup]2[/sup]-2*(-2)
Dette er den opprinnelige oppgaven som består av tre ledd. Når du multipliserer ut får vi:
-4 (fordi 2 i andre er 4 ) + 9 (fordi 3 i andre er 9) + 4 (fordi vi multipliserer minus 2 med minus 2, og minus og minus er pluss) = 9
Dersom det hadde stått:
(-2)[sup]2[/sup]+3[sup]2[/sup]-2*(-2)=
får vi
4 + 9 + 4 = 17
Forskjellen her er i første ledd der to negative tall multipliseres med hverandre og gir et positivt tall.
Ble du noe klokere av dette?
KM
La oss håpe at heteslaget mitt er over. Jeg tror jeg forvirret deg. Jeg regner et par oppgaver utførlig under, så kommer du med tilbakemelding.
-2[sup]2[/sup]+3[sup]2[/sup]-2*(-2)
Dette er den opprinnelige oppgaven som består av tre ledd. Når du multipliserer ut får vi:
-4 (fordi 2 i andre er 4 ) + 9 (fordi 3 i andre er 9) + 4 (fordi vi multipliserer minus 2 med minus 2, og minus og minus er pluss) = 9
Dersom det hadde stått:
(-2)[sup]2[/sup]+3[sup]2[/sup]-2*(-2)=
får vi
4 + 9 + 4 = 17
Forskjellen her er i første ledd der to negative tall multipliseres med hverandre og gir et positivt tall.
Ble du noe klokere av dette?
KM
-
administrator
- Sjef

- Posts: 893
- Joined: 25/09-2002 21:23
- Location: Sarpsborg
NB: Oppgaven har ikke "to deler", men tre ledd. Kan du prioritetsreglene for regnerekkefølge?
Dersom det står
2+3*4 så sier reglene at man multipliserer først og får 2 + 12 = 14
IKKE 5*4 = 20
Dersom det står
(2+3)*4 er det lik 5*4 = 20 , fordi parantesen overstyrer regelen. Dette er et viktig poeng!!
MVH
KM
Dersom det står
2+3*4 så sier reglene at man multipliserer først og får 2 + 12 = 14
IKKE 5*4 = 20
Dersom det står
(2+3)*4 er det lik 5*4 = 20 , fordi parantesen overstyrer regelen. Dette er et viktig poeng!!
MVH
KM


