Derivere et uttrykk...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

mstud
Grothendieck
Grothendieck

POstet visst tre ganger :oops: , fikk feilmelding om server error de to første gangene, så det er derfor...

Ser ganske bra ut, bortsett fra at nå skrev du ikke hvor du begynte å derivere... 3 er ikke lik 0 fordi om den deriverte av 3 er 0. Helt korrekt blir det:

Det siste leddet, 3, i det originale uttrykket. Kan da regnes ut på denne måten:
[tex](3)' = (3*t^0)' = 0*3*t^{0-1} = 0t^{-1} = 0[/tex]

Nestsiste leddet, 3t, på denne måten:
[tex](3t)' = 1*3*t^{1-1} = 3t^0 = 3*1*t^0 = 3*1 = 3[/tex]

der parantesen og "primen"; (noe)' betyr: "noe" skal deriveres .

Konklusjonen din er helt korrekt :D *thumbs up*
foozle wrote:Ah, okay. Da er det slik jeg tenker om utregningen av dette utrykket. Tar for meg de to siste leddene,
som er det jeg fortsatt er litt usikker på. Slik tenker jeg om utrykket;
[tex]s(t)=t^4-3t^3-2t^2+3t-3[/tex]

Det siste leddet, 3, i det originale uttrykket. Kan det da regnes ut på denne måten:
[tex]3 = 3*t^0 = 0*3*t^{0-1} = 0t^{-1} = 0[/tex]

Nestsiste leddet, 3t, på denne måten:
[tex]3t = 1*3*t^{1-1} = 3t^0 = 3*1*t^0 = 3*1 = 3[/tex]

Stemmer det?

Konklusjon:
* Det vil si at hver gang jeg får et tall i utrykket (1,2,3,4 osv), så vil det deriverte uttrykket bli 0?
* Hver gang jeg får ett tall etterfulgt av en variabel (2t, 4x osv), så vil det deriverte utrykket kun bli tallet? i disse to tilfellene 2t = 2, og 4x = 4. (med enkle ord) :p
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Post Reply