Matte tentamen, trenger hjelp til å være sikker på emner.

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Quake
Cayley
Cayley
Posts: 85
Joined: 05/06-2007 14:10
Location: Moss

Ja, jeg forstår logikken i det meste..

Det trengs for mange oppgaver hvor du må tenke :)
Quake
Cayley
Cayley
Posts: 85
Joined: 05/06-2007 14:10
Location: Moss

Hmm... når det er minus foran en parentes, skal alle fortegna skiftes i parentesen, men skal dette gjøres inne i alle parentesene som er inne i parentesen?

Eks: 4-(+5(5-5)+5)

Blir da bare nummerene innafor den første parentesen forandret?

4-(-5(5-5)-5)

Eller

4-(-5(-5-5)-5)

Og skal man forandre eventuelle pluss minus som ikke er fortegn?

4-(5+-5)
4(5-+5)

Men det blir jo kanskje det samme.. eller skal man trekke disse sammen fra begynnelsen og deretter forandre fortegn? Kanskje jeg gjør det komplisert? :lol:
Olorin
Lagrange
Lagrange
Posts: 1162
Joined: 15/12-2006 15:41
Location: Trondheim
Contact:

hvis du har flere parenteser, løs først ut de små parentesene inni den store. så går du løs på den store parentesen til slutt. fortegnsreglene gjelder hele tiden

4-(+5(5-5)+5)

4-(5(0)+5)

4-(0+5)
4-(5)
4-5=-1

Se på eksemplet,

Trekk sammen:
-5(2+5(-3+4)-2(8-2))
Last edited by Olorin on 21/11-2007 20:21, edited 1 time in total.
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Quake
Cayley
Cayley
Posts: 85
Joined: 05/06-2007 14:10
Location: Moss

Ahh, jeg skjønner :x

Men...


-5(6++5)=

Gjelder plusset etter 6 som fortegn? Eller skal men fjerne dette ved å trekke sammen + + som blir pluss? men +5 er jo et eget tall som kan skrives..

-5(6+(+5))=

S
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Du kommer så og si aldri over et slikt tilfelle, fordi det er underforstått at et tall uten fortegn er positivt! Slik som i eksempelet du viser til: 4-(+5(5-5)+5) -- her trenger du bare å skrive 4-(5(5-5)+5).

Man skriver så og si aldri +5 eller +2, det er nok med 5 og 2. Men rent teknisk, ja, det blir bare + ved sammentrekning.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Quake
Cayley
Cayley
Posts: 85
Joined: 05/06-2007 14:10
Location: Moss

Geometri
Likninger
valuta

Emner som står igjen nå. Jeg har skrevet alle regler om likninger, så jeg skal bare gjøre noen oppgaver og sette svar så sitter det.

Geometri trenger jeg bare å øve på å finne areal og omkrets av geometriske figurer.

Valuta trenger jeg litt oppfriskning.

Etter det skal jeg gå over og løse oppgaver til litt av hvert og se om jeg kan det. Men dette blir i morra :)

Nå må jeg sette meg ned og løse 5 sider med fæl spansk :cry:
Quake
Cayley
Cayley
Posts: 85
Joined: 05/06-2007 14:10
Location: Moss

Hmm, jeg skjønner ikke helt fremgangsmåten for å finne fellesnevner og forkorte\forlenge brøk.

Holder det å gjøre det slik og få poeng for det?;

3\5 + 3\3
3*3\5*3 + 3*5\3*5
9\15 + 15\15

24\15

15 går en gang i 24, derfor er det blandete tallet 1, og resten blir da 9\15

1 9\15 <-kan forkortes 9:3\15:3=3\5

Får du poeng for denne måten? Hvis ikke, forklar hvordan jeg skal gjøre det nøye, vil unngå feil så langt det er mulig.

Hvordan viser man at man finner det blandede tallet riktig?
15\3:11\5=15\3*5\11=75\33=(66:33)+9\33=2 9\33 <- sånn?
Quake
Cayley
Cayley
Posts: 85
Joined: 05/06-2007 14:10
Location: Moss

Noen som har svar? Jeg MÅ ha svar før i morra.
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Jeg husker ikke hvordan man lærte å rekne med brøker på ungdomsskolen, men du gjør det i alle fall rett, såvidt jeg kan se, og du viser jo bra med utrekning.

Et lite sidesprang... Den første brøksummen din der kan skrives om mye enklere:

[tex]\frac 3 5 + \frac 3 3[/tex]

Dette kan skrives om til:

[tex]\frac 3 5 + 1[/tex]

Stokker du litt om på den får du:

[tex]1\frac 3 5[/tex] :)

(husk at et blandet tall er et helt tall pluss en brøk, bare at man utelater [tex]+[/tex]-symbolet)

Men hvis dere må vise en konkret fremgangsmåte er vel ikke det det smarteste ...
Last edited by Vektormannen on 22/11-2007 19:59, edited 1 time in total.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Posts: 374
Joined: 30/03-2006 18:55
Location: Brumunddal

[tex]\frac{24}{15}=\frac{3\cdot 8}{3\cdot 5}=?[/tex]
Quake
Cayley
Cayley
Posts: 85
Joined: 05/06-2007 14:10
Location: Moss

Jaja, går utifra at det går bra å gjøre det på den måten, takk for all hjelp, i morgen er dagen, jeg vil gi resultater når jeg får den igjen! :D

Blir sikkert bare litt basis uansett.

Nå tar jeg noen øvingsoppgaver og alt er i boks! :)

Forresten, er disse simple algebra utregningene riktige?

a*a=a2
a+a+a=3a
a*b=ab
y*x*x=yx2
Olorin
Lagrange
Lagrange
Posts: 1162
Joined: 15/12-2006 15:41
Location: Trondheim
Contact:

Jepp.. Marker at et tall er opphøyd i noe med tegnet "^"

a^2 = a opphøyd i 2
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Quake
Cayley
Cayley
Posts: 85
Joined: 05/06-2007 14:10
Location: Moss

Ah, men jeg trenger bare skrive A også 2 om et lite tall til høyre i hjørnet?
Vektormannen
Euler
Euler
Posts: 5889
Joined: 26/09-2007 19:35
Location: Trondheim
Contact:

Ja, slik skrives det på papir. Her på forumet kan du skrive potenser riktig med tex eller taggene

Code: Select all

[sup] ... [/sup]
.

Men du må ikke skrive x2! Dette betyr "x ganger 2" og gir en helt annen mening enn "x i annen", som du sikkert vet.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Quake
Cayley
Cayley
Posts: 85
Joined: 05/06-2007 14:10
Location: Moss

Jeg satt ut tida i dag, jeg glemte å gå igjennom hvordan man regner med klokkeslett, men ellers trur jeg det gikk bra.

Men jeg trur kanskje jeg misleste en oppgave :cry:
Post Reply