2 ligninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Ja, det er rom for missforståelser når man bruker betegnelsen cos¯¹, derfor er det mange som bruker arccos og arcsin, som betyr at man bruker den inverse funksjonen til cosinus. Man kan ikke simpelt ta:

[tex]cos^{-1}\, 0,5 = \frac{1}{cos 0,5}[/tex]

Dette er derimot riktig:

[tex]cos^{-1}\, x = arccos\, x[/tex]

[tex]sin^{-1}\, x = arcsin\, x[/tex]

[tex]tan^{-1}\, x = arctan\, x[/tex]

Men det betyr somsagt at vi jobber "feil vei". Om man skriver cos 60, så får man forholdstallet mellom hypotenus og hostliggende katet. Men om man vet forholdet mellom sidene og vil vite vinkelen, så reverserer man prosessen. Da skriver man gjerne cos¯¹, mens andre skriver arccos istedenfor fordi det er litt penere og litt mer politisk korrekt. For å gjøre det på en casio kalkulator, trykker du shift+cos.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

[tex]cos^{\small -1}[/tex] er en alternativ skrivemåte for arcuscosinus, som forkortes arccos. Det er den motsatte funksjonen til cosinus, og ikke 1/cos(x).

Når du tar
[tex]x = cos^{\small -1}(0.5)[/tex]

er dette
[tex]x = arccos(0.5) = \pi/3[/tex]

Da har du svaret i radianer, og [symbol:pi] radianer er 180 grader.
180/3 er 60 grader.

Hvis du skal jobbe med trigonometri burde du ha en kalkulator eller et dataprogram som kan regne arccos. Gjør livet mye enklere. :)

Edit: Noen kom i forkjøpet. :)
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Jeg har kun windowskalkulator så hvis du vet om det går an der så fortell meg gjerne hvordan. Og hvis det ikke går, hvordan kan jeg regne det ut?
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Beklager, jeg kan nok ikke hjelpe deg der. Jeg bruker ikke windows og aner generelt ikke hvordan den kalkulatoren fungerer :/

edit:
http://www.calcoolate.com/

Her er det en online kalkulator som har cosinus og sinus. Her brukes det acos istedenfor arccos. (Husk å gjøre om fra radianer til grader).
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Nice :) Takk skal du ha!
Svar