Page 2 of 2

Posted: 19/06-2009 21:38
by FredrikM
Det er selvfølgelig utelukket å nekte noen skolegang.
Dette er jeg selvsagt helt enig i. (selv om det på VGS godt kan være karakterkrav for å komme inn, slik det er på noen linjer, og på mange studier på universitetsnivå)
Du snakker om at de flinke skal hjelpe samfunnet, men er det ikke samfunnets oppgave å hjelpe oss mennesker?
Du snakker som om "samfunnet" faktisk er en håndgripelig masse. Samfunnet består av en mengde enkeltindivider, alle med sine egne ønsker og behov. Alle lever uavhengig av hverandre, og har ingen rett til
å tvinge andre til å adlyde sine lyster, etc.
Alle gjør det ikke like bra i skolen, men det er samfunnets oppgave å gi dem en likeverdig utdanning som de flinke.
Så lenge påstanden begrenser seg til grunnskolenivå, så er jeg enig.

Posted: 20/06-2009 10:58
by edahl
Karl_Erik wrote:Marte er en eksepsjonelt flink elev som mest sannsynlig ikke har gjort det bra på grunn av skolesystemet, men på tross av det, og hadde det motsatte vært tilfellet hadde hun sikkert kunne gjøre det enda bedre.
Dette.

Jeg føler jeg har så mye å ta igjen etter vgs. (som f.eks. R1 og R2 som jeg tar nå). Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor og hvordan folk på 15-16 (eller når enn en velger skole) skal kunne ta valget om hvaslags matte de skal ta på vgs og derav hva de senere får lov til å ta senere. Et galt valg der setter deg tilbake 2 år ...! Jeg synes det grenser til trist, at istedet for å lage god realfagsundervisning, så flytter de [tex]n[/tex] antall yrkesfaglige utdanninger fra høyskolen.
Det vi trenger er normalt smarte folk, som kan finne ut hvor gammel du er fra når du er født, uten å måtte bruke kalkulator. Er det for mye å be? Jeg leste i matteboka til IB. _Det_ er noe annet altså. Men det er ikke som at det er noe ved det som ikke burde vært normal kunnskap blandt normalt utdannede folk.
De som 'ikke er skapt for å sitte på en stol i timesvis og høre teori' burde kanskje gjort noe _helt_ annet, istedet for at de skal senke nivået på utdanning for alle. Det er tøft å være dum i Norge, og selv om kunnskapsløftet ser ut til å ha økt nivået noe, ser det ikke ut til at det klarner helt med det første.