Posted: 18/08-2011 13:29
Tenk deg at du har tre vektorer, [tex]\vec a,\ \vec b,\ \vec c[/tex]. Du skal lage en lineær kombinasjon av disse, som gjør at de er lik en vektor [tex]\vec d[/tex]. Altså [tex]x\vec a + y\vec b + z\vec c = \vec d[/tex].
Dette er ligningssystemet ditt, bare skrevet på en annen måte. Tegn nå tre forskjellige vektorer på et ark, og lag forskjellige lineære kombinasjoner av vektorene (strekking i positiv og negativ retning er lov, alle starter i origo) som gir en fast vektor [tex]\vec d[/tex].
Er du enig i at det finnes et uendelig antall kombinasjoner? Dette er fordi du har tre forskjellige vektorer i samme plan. Om du bare har to finnes det bare en løsning.
I ditt ligningssett har du ikke et plan, men et rom. Om de tre vektorene ligger i samme plan, og [tex]\vec d = [d_1,d_2,d_3][/tex] ligger i dette planet, finnes det uendelig løsninger. Om de tre vektorene ikke ligger i det samme planet finnes det kun én løsning.
Uttrykket [tex]\vec a \cdot (\vec b \times \vec c)[/tex] må da sjekke om de tre vektorene ligger i det samme planet. [tex]\vec b \times \vec c[/tex] er en vektor som er normal på planet. Om [tex]\vec a[/tex] ligger i planet, blir kryssproduktet med denne normalvektoren 0, og det finnes et uendelig antall løsninger, eller ingen løsning om dette planet ikke treffer [tex]\vec d[/tex]. Én løsning er ikke en av mulighetene.
Dette er ligningssystemet ditt, bare skrevet på en annen måte. Tegn nå tre forskjellige vektorer på et ark, og lag forskjellige lineære kombinasjoner av vektorene (strekking i positiv og negativ retning er lov, alle starter i origo) som gir en fast vektor [tex]\vec d[/tex].
Er du enig i at det finnes et uendelig antall kombinasjoner? Dette er fordi du har tre forskjellige vektorer i samme plan. Om du bare har to finnes det bare en løsning.
I ditt ligningssett har du ikke et plan, men et rom. Om de tre vektorene ligger i samme plan, og [tex]\vec d = [d_1,d_2,d_3][/tex] ligger i dette planet, finnes det uendelig løsninger. Om de tre vektorene ikke ligger i det samme planet finnes det kun én løsning.
Uttrykket [tex]\vec a \cdot (\vec b \times \vec c)[/tex] må da sjekke om de tre vektorene ligger i det samme planet. [tex]\vec b \times \vec c[/tex] er en vektor som er normal på planet. Om [tex]\vec a[/tex] ligger i planet, blir kryssproduktet med denne normalvektoren 0, og det finnes et uendelig antall løsninger, eller ingen løsning om dette planet ikke treffer [tex]\vec d[/tex]. Én løsning er ikke en av mulighetene.