Page 2 of 2

Posted: 03/09-2011 15:38
by Nebuchadnezzar
Fremgangsmåten er ganske lett når du har løst et par slike oppgaver. Akkuratt med denne oppgaven kan jeg hjelpe deg. Men for å forstå dette må du regne så mange oppgaver at hendene dine begynner å blø. Det å la andre regne for deg, hjelper skjeldent. Men jeg tror du er en flink person til å jobbe =)

1. Vi setter på felles brøkstrek om vi har x i nevneren
Vi ganger med fellesnevner om vi ikke har x i nevneren

2. Vi forenkler innsiden av parentesene

3. Vi løser opp parentesene

4. Vi forenkler hver side

5. Vi får x alene på ene siden

[tex]\frac{1}{2}(x-1) - \frac{1}{3}(1-x) = x + \frac{1}{6}(x-1)[/tex]

Vi ganger likningen med 6

[tex]3(x-1) - 2(1-x) = 6x + (x-1)[/tex]

Vi ganger inn i parentesene

[tex](3x-3) - (2-2x) = 6x + (x-1)[/tex]

Vi løser opp parentesene

[tex]3x -3 - 2 + 2x = 6x + x - 1[/tex]

Vi forenkler begge sider

[tex]5x -5 = 7x + 1[/tex]

Sammler x på venstre side

[tex]-2x = 4[/tex]

[tex]x = -2[/tex]

Og her kan du lære å skrive formler

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165

Posted: 03/09-2011 15:46
by alike
Takk skal du ha :)

Jeg føler jeg er veldig lærevillig når jeg har kjøpt mattebøker for å lese og gjøre oppgavene i dem, uten at jeg går på skole engang :)

Jeg skal begynne på ingeniør forkurs til neste år så jeg prøver å lære mest mulig til den tid.

Posted: 03/09-2011 17:51
by Aleks855
Kjempeflott at du skal gå forkurs for ingeniør. Er akkurat ferdig med det selv.