Page 2 of 2

Posted: 01/11-2011 17:30
by Gustav
Nebuchadnezzar wrote:
Det å integrere umotiverte elever, kan bli et problem. Spesielt om elvevene ikke er deriverbare, men da må vel vi bare gjøre en tilnærming.
Så det du mener er at kun deriverbare funksjoner kan integreres?

Et moteksempel er Thomae´s funksjon som er Riemann-integrerbar på [0,1]. Samtidig er den ikke deriverbar i noe punkt på intervallet (0,1).

http://en.wikipedia.org/wiki/Thomae%27s_function

Posted: 01/11-2011 19:18
by Dinithion
plutarco wrote:
Nebuchadnezzar wrote:
Det å integrere umotiverte elever, kan bli et problem. Spesielt om elvevene ikke er deriverbare, men da må vel vi bare gjøre en tilnærming.
Så det du mener er at kun deriverbare funksjoner kan integreres?

Et moteksempel er Thomae´s funksjon som er Riemann-integrerbar på [0,1]. Samtidig er den ikke deriverbar i noe punkt på intervallet (0,1).

http://en.wikipedia.org/wiki/Thomae%27s_function
Ingen regel uten untak ;)

Posted: 01/11-2011 19:28
by Dinithion
gt wrote:Man må takle umotiverte, og til tider meget frekke elever uten snev av normal folkeskikk
MÅ man egentlig det? Umotiverte elever er det fint lite å gjøre med, men synes du det skal være greit at lærere skal finne seg i frekke elever og elever som driver med aktiv mobbing?

I dagens Norge så må man jo det, men jeg synes det er helt feil. Som jeg nevnte i sted, så mener jeg at bråkmakere burde kastes ut av klasserommet for å la andre elever klare å konsentrere seg. Fravær registreres og har de mer enn fravær enn tillatt må faget taes på ny neste år, evt. kan de velge å ta hele trinnet på nytt. Man kan ikke begynne på VGS før grunnskolen er bestått.

Jeg kan tenke meg at det ikke er så kult å gå i klasse med folk som er et eller to år yngre enn deg. Når de skjønner alvoret, så skjerper de seg. Alternativt så faller de dessverre helt utenfor.

Posted: 01/11-2011 20:18
by Nebuchadnezzar
plutarco wrote:
Nebuchadnezzar wrote:
Det å integrere umotiverte elever, kan bli et problem. Spesielt om elvevene ikke er deriverbare, men da må vel vi bare gjøre en tilnærming.
Så det du mener er at kun deriverbare funksjoner kan integreres?

Et moteksempel er Thomae´s funksjon som er Riemann-integrerbar på [0,1]. Samtidig er den ikke deriverbar i noe punkt på intervallet (0,1).

http://en.wikipedia.org/wiki/Thomae%27s_function
Nå mente jeg selvfølgelig integrerbare der jeg skrev deriverbare. Og videre at elevene er integrererbare forutsetter vel at de har en funksjon. OG slik jeg ser det er det langtifra alle elever som har en funksjon i dagens skolesystem. Noe som er bekalgelig.

Videre så selv om ikke elevene kan bli integrert i det norske skolesytemet for alltid, altså finne en elementær antiderivert. Så burde det likevel være mulig å integrere de fleste skoleelever inn i det norske skolesystemet, i det minste over et lite interval.

[tex]\int \ln(\sin(x))[/tex] og [tex]\int_{0}^{\pi} \ln(\sin(x))[/tex]

Eksempelvis

Posted: 01/11-2011 21:57
by gt
Dinithion wrote:
gt wrote:Man må takle umotiverte, og til tider meget frekke elever uten snev av normal folkeskikk
MÅ man egentlig det? Umotiverte elever er det fint lite å gjøre med, men synes du det skal være greit at lærere skal finne seg i frekke elever og elever som driver med aktiv mobbing?
Helt enig med deg, Dinithion, man skal ikke finne seg i det. Men takle det må man, på en eller annen måte. Og det tar kreftene, og tiden, bort fra det man egentlig skal drive med - opplæring. ;)

Posted: 02/11-2011 08:25
by Dinithion
Nebuchadnezzar wrote: [tex]\int \ln(\sin(x))[/tex] og [tex]\int_{0}^{\pi} \ln(\sin(x))[/tex]

Eksempelvis
Jeg ville vel kanskje sagt at [tex]\int_{0}^{\pi} \ln(\sin(t))[/tex] er litt mer passende for mange av dagens unge ;)