Arbeid og konstant fart

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Audunss
Jacobi
Jacobi

Er klar over dette, og jeg ser også hva som kreves ekstra energi til, men det jeg lurer på er vell egentlig tallene, ikke at det egentlig er noe viktig, men synes det hadde vært gøy å vite, de har slike approksimasjoner for mange kondisjonsidretter, så tenkte kansje noen hadde det for styrkeløfting.

Når det er sagt, tenkte jeg meg nok at dette kansje ikke var forumet for det, siden dette er ikke matematikk, blir vell mer biomekanikk eller noe slikt(vet ikke riktig fagfelt), men siden det kom et spørsmål om det følte jeg det var greit å spørre.

Skal man se på utbytte av dette i forhold til trening, ser man vell på sett, der man tar 5-10 repetisjoner, eller noe slikt, og da vil både opp og ned fasen gjelde.

Når det gjelder hvor mye vi faktisk forbrenner på dette, kan du si på en hel treningsøkt, der det kan løftes kansje 10 tonn i forskjellige øvelser, sier vi da 1 kcal på 70kg blir det 10000/70=142kcal, som ikke er noe særlig, men om det reelle tallet er 5 f.eks, begynner det å bli litt.
Aleks855
Rasch
Rasch

Nå er det jo sånn at de med mye muskler forbrenner mer enn andre på daglig basis siden det krever mye energi å holde en muskuløs kropp igang. Så selv om en person forbrenner 5 kcal i løpet av et løft så kan andre forbrenne mer. Ikke fordi de er svakere men faktisk fordi de er sterkere.

Men ja jeg er ingen ekspert. Jeg forstår fysikken og matematikken. Kroppen får noen andre forstå seg mer på. ;-)
Image
Post Reply