Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Moderators: Vektormannen , espen180 , Aleks855 , Solar Plexsus , Gustav , Nebuchadnezzar , Janhaa
Razzy
Grothendieck
29/08-2012 11:14
Vektormannen wrote: Les min første post sammen med gundersen sin. De to løser problemet
Tror gundersen mente å skrive: [tex]\frac{sin^{2}(n)}{n^2+5n} < \frac{1}{n^2}[/tex]
I tillegg til dette, mener jeg at dere har ulikhetstegnet feil vei (nå får jeg høre).
Fordi:
Her er jo [tex]$${b_n}$$[/tex] den vi tester mot, og vi skal jo påvise divergens i denne oppgaven!
Dermed ønsker jeg å bevise: [tex]$$\sum\limits_{k = 1}^\infty {{b_n}} \;\;divergerer \; \Rightarrow \; \sum\limits_{k = 1}^\infty {{a_n}} \;\;divergerer$$[/tex]
Er du ikke enig? Nei du er ikke enig, hvorfor er du ikke enig er spørsmålet mitt?
Razzy
Grothendieck
29/08-2012 11:30
Nebuchadnezzar wrote: Men rekka di konvergerer jo!
Bare testet dere... NOT.
Takk Nebu (nå må de få skiftet statusen deres til GURU snart).
Da blir svaret:
[tex]$${{si{n^2}(n)} \over {{n^2} + 5n}} < {1 \over {{n^2}}}$$[/tex]
Det gir jo også mening at når telleren er mindre enn 1 og nevneren større enn n^2 er brøken mindre!
For å gjøre en brøk mindre kan man jo; minske teller eller øke nevner.
I rest my case!!
EDIT: Eller mer formelt riktig: [tex]$${{si{n^2}(n)} \over {{n^2} + 5n}} < \; C {\cdot} {1 \over {{n^2}}}$$[/tex]
Last edited by
Razzy on 29/08-2012 11:34, edited 1 time in total.
Razzy
Grothendieck
29/08-2012 11:38
Vektormannen wrote: Yay
edit: Vi er ikke guruer på alt da, enda
Jeg kan gjøre en sammenligningstest mellom dere og meg; vil påstå at deres kunnskap divergerer mot uendelig og jeg konvergerer mot en L.
å herregud hvor tørr vits