Enklere "mattenøtter" -For oss som fortsatt går u-skole/vgs

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Stringselings skrev:Aight. Er forresten et gameshow i australia, hvor deltakere får 30 sekunder til å løse lignende oppgaver som den du ga :O
https://www.youtube.com/watch?v=n8-mx3RSvOQ
Oi. De tallene var litt verre da >_>
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

1
Hva blir gjennomsnittet av:
[tex]6,6,66,66,666,666,6666,6666,66666,66666,666666,666666[/tex]

(Venter på de smarte løsningen :)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:1
Hva blir gjennomsnittet av:
[tex]6,6,66,66,666,666,6666,6666,66666,66666,666666,666666[/tex]

(Venter på de smarte løsningen :)
Artig svar.
Siden vi har 6 par med like tall kan vi forenkle oppgaven til gjennomsnittet av: [tex]6,66,666,6666,66666,666666[/tex].
Vi har 6 tall totalt.
[tex]6/6=1[/tex]
[tex]66/6=11[/tex]
[tex]666/6=111[/tex]
[tex]6666/6=1111[/tex]
[tex]66666/6=11111[/tex]
[tex]666666/6=111111[/tex]
[tex]1+11+111+1111+11111+111111=123456[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Har fått vondt i hodet av den her en stund nå. Vet ikke om det er fordi jeg er latterlig dårlig på gåter eller fordi jeg er overtrøtt. Mulig det er en god blanding.

Du har 7 trær. Plasser trærne på en slik måte at det dannes 6 rekker med 3 trær. En rekke er enten vertikal, horisontal eller diagonal.

For å illustrere:
***
***
*

^ Her har vi altså 4 rekker. 2 horisontale, 1 vertikal og 1 diagonal.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Dolandyret skrev:Har fått vondt i hodet av den her en stund nå. Vet ikke om det er fordi jeg er latterlig dårlig på gåter eller fordi jeg er overtrøtt. Mulig det er en god blanding.

Du har 7 trær. Plasser trærne på en slik måte at det dannes 6 rekker med 3 trær. En rekke er enten vertikal, horisontal eller diagonal.

For å illustrere:
***
***
*

^ Her har vi altså 4 rekker. 2 horisontale, 1 vertikal og 1 diagonal.
Dette ble en j*vlig ussymetrisk figur (gadd ikke å stresse med det), men her er en mulig løsning:
La [tex]A,B,C,D,E,F,\:og\:G[/tex] representere det 7 ulike trærne våre.
Ut i fra figuren ser vi at:

[tex]linjestykke:AG\:linjestykke:AF\:linjestykke:DE\:linjestykke:AC\:linjestykke:EF\:linjestykke:DG[/tex]

Bilde
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Drezky skrev:
Dolandyret skrev:Har fått vondt i hodet av den her en stund nå. Vet ikke om det er fordi jeg er latterlig dårlig på gåter eller fordi jeg er overtrøtt. Mulig det er en god blanding.

Du har 7 trær. Plasser trærne på en slik måte at det dannes 6 rekker med 3 trær. En rekke er enten vertikal, horisontal eller diagonal.

For å illustrere:
***
***
*

^ Her har vi altså 4 rekker. 2 horisontale, 1 vertikal og 1 diagonal.
Dette ble en j*vlig ussymetrisk figur (gadd ikke å stresse med det), men her er en mulig løsning:
La [tex]A,B,C,D,E,F,\:og\:G[/tex] representere det 7 ulike trærne våre.
Ut i fra figuren ser vi at:

[tex]linjestykke:AG\:linjestykke:AF\:linjestykke:DE\:linjestykke:AC\:linjestykke:EF\:linjestykke:DG[/tex]

Bilde
Ser bra ut :) Fant til slutt ut at det måtte ha noe med trekanter å gjøre, men klarte aldri å finne frem til svaret.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Oppfølger: (i og med at vi holder oss på u-skole/vgs nivå)

Hvilket tall er størst av:
[tex]{2^{12036},3^{10030},4^{8024},5^{6018},6^{2006}}[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Drezky skrev:Oppfølger: (i og med at vi holder oss på u-skole/vgs nivå)

Hvilket tall er størst av:
[tex]{2^{12036},3^{10030},4^{8024},5^{6018},6^{2006}}[/tex]
[tex]4^{8024}[/tex] fordi [tex]4^4>3^5>5^3>2^6>6^2[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Oppfølger(Ikke så mye matematikk involvert, men heller logikk):
En person blir bedt om å velge ett av tallene [tex]1,2,3[/tex]. Ved å stille nøyaktig ett ja-nei spørsmål skal du ut fra svaret kunne bestemme hvilket tall personen tenker på. Hvilket spørsmål stiller du?
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Dolandyret skrev:Har fått vondt i hodet av den her en stund nå. Vet ikke om det er fordi jeg er latterlig dårlig på gåter eller fordi jeg er overtrøtt. Mulig det er en god blanding.

Du har 7 trær. Plasser trærne på en slik måte at det dannes 6 rekker med 3 trær. En rekke er enten vertikal, horisontal eller diagonal.

For å illustrere:
***
***
*

^ Her har vi altså 4 rekker. 2 horisontale, 1 vertikal og 1 diagonal.
Dette virker som en klassisk lureoppgave uten løsning. Vet du om den faktisk er mulig å løse?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:
Dolandyret skrev:Har fått vondt i hodet av den her en stund nå. Vet ikke om det er fordi jeg er latterlig dårlig på gåter eller fordi jeg er overtrøtt. Mulig det er en god blanding.

Du har 7 trær. Plasser trærne på en slik måte at det dannes 6 rekker med 3 trær. En rekke er enten vertikal, horisontal eller diagonal.

For å illustrere:
***
***
*

^ Her har vi altså 4 rekker. 2 horisontale, 1 vertikal og 1 diagonal.
Dette virker som en klassisk lureoppgave uten løsning. Vet du om den faktisk er mulig å løse?
Drezky la ut løsning med figur noen innlegg lenger opp :)

Edit: Kan forsikre deg om at alt jeg legger ut her har minst en løsning, da jeg løser oppgavene før jeg poster de, eller får tak i en fasit.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Dolandyret skrev:Oppfølger(Ikke så mye matematikk involvert, men heller logikk):
En person blir bedt om å velge ett av tallene [tex]1,2,3[/tex]. Ved å stille nøyaktig ett ja-nei spørsmål skal du ut fra svaret kunne bestemme hvilket tall personen tenker på. Hvilket spørsmål stiller du?
Når jeg stiller spørsmålet, kan vedkommende svare "jeg vet ikke"? Eller må jeg stille et spørsmål han vet svaret på?
Bilde
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Aleks855 skrev:
Dolandyret skrev:Oppfølger(Ikke så mye matematikk involvert, men heller logikk):
En person blir bedt om å velge ett av tallene [tex]1,2,3[/tex]. Ved å stille nøyaktig ett ja-nei spørsmål skal du ut fra svaret kunne bestemme hvilket tall personen tenker på. Hvilket spørsmål stiller du?
Når jeg stiller spørsmålet, kan vedkommende svare "jeg vet ikke"? Eller må jeg stille et spørsmål han vet svaret på?
Ja. Personen kan også svare: "Det kan jeg ikke svare på".
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Dolandyret skrev:
Aleks855 skrev:
Dolandyret skrev:Oppfølger(Ikke så mye matematikk involvert, men heller logikk):
En person blir bedt om å velge ett av tallene [tex]1,2,3[/tex]. Ved å stille nøyaktig ett ja-nei spørsmål skal du ut fra svaret kunne bestemme hvilket tall personen tenker på. Hvilket spørsmål stiller du?
Når jeg stiller spørsmålet, kan vedkommende svare "jeg vet ikke"? Eller må jeg stille et spørsmål han vet svaret på?
Ja. Personen kan også svare: "Det kan jeg ikke svare på".
Spoiler: Hvis jeg tenker på et tall mellom 0 og 1, vil summen av våre tall være større enn 2? Hvis nei, 1. Hvis "vet ikke", 2. Hvis ja, 3.
Bilde
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Hmm, det ser ut som at det kan funke ja :)
Jeg hadde en litt annen løsning.
Om du subtraherer 2 fra tallet du tenker på, er summen positiv? Hvis nei, 1. Hvis "det kan jeg ikke svare på", 2(fordi 2-2=0, og 0 er verken positivt eller negativt). Hvis 3, ja.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Svar