Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
	Moderators:  Aleks855 , Gustav , Nebuchadnezzar , Janhaa , DennisChristensen , Emilga 

Guest  

22/05-2017 19:05 

TFZ wrote: Ikke sikker på om jeg har rett, men jeg kan nå skrive det jeg fikk for oppgave 7 
a) Ser at konstantleddet k = lnx, og k må vœre mellom -1 og 1, slik at e^-1  <  x  <  e^1. 
b) Når rekken konvergerer kan summen S(x) skrives som a1  /  1 - k. Her blir det da: S(x) = 1 / (1 - ln(x))
c) Vi løser for S(x) = 3       3  =  1 / (1 - ln(x)              (1 - ln(x))  =  1/3        ln(x)  =  2/3          x  =  e^(2/3)
d)   r   =   1  /  (1-ln(x))         (1-ln(x))  =  1/r          ln(x)  =  1 - 1/r             -1  <  ln(x)  < 1       -1  <  1-1/r  <  1
-2  <  -1/r  <  0         2r  >  1         r  >  1/2         slik at L:  r er inneholdt i  <1/2,  -> >
Som sagt - er ikke sikker på at dette er riktig, men det er nå det jeg har svart i hvert fall 
Det ser helt riktig ut 

Maematikk  

22/05-2017 19:06 

TFZ wrote: Ikke sikker på om jeg har rett, men jeg kan nå skrive det jeg fikk for oppgave 7 
a) Ser at konstantleddet k = lnx, og k må vœre mellom -1 og 1, slik at e^-1  <  x  <  e^1. 
b) Når rekken konvergerer kan summen S(x) skrives som a1  /  1 - k. Her blir det da: S(x) = 1 / (1 - ln(x))
c) Vi løser for S(x) = 3       3  =  1 / (1 - ln(x)              (1 - ln(x))  =  1/3        ln(x)  =  2/3          x  =  e^(2/3)
d)   r   =   1  /  (1-ln(x))         (1-ln(x))  =  1/r          ln(x)  =  1 - 1/r             -1  <  ln(x)  < 1       -1  <  1-1/r  <  1
-2  <  -1/r  <  0         2r  >  1         r  >  1/2         slik at L:  r er inneholdt i  <1/2,  -> >
Som sagt - er ikke sikker på at dette er riktig, men det er nå det jeg har svart i hvert fall 
Det ser helt riktig ut! Husker ikke a), men de andre fikk jeg det samme på 

TFZ  

22/05-2017 19:10 

Gjest wrote:  Det ser helt riktig ut 
Så bra! Får krysse fingrene 
 Både de utregningene og induksjonen lærte jeg meg i natt, haha - så jeg hadde maks flaks med hva jeg leste på med tanke på hva vi fikk spørsmål om, for å si det slik! *phew*

Togtja  

23/05-2017 08:39 

Jeg fikk akkurat det sammen på oppgave 7,men jeg lurer på om noe kan si meg hva de fikk på oppgave 6

fuglekvitrer  

23/05-2017 08:58 

Oppgave 6 a og b var vel greie vil jeg tro? Oppgave 6 løste jeg ved å finne avstanden fra punktet Q(2,0,7) til til planet [tex]\alpha[/tex] :3x-4y=16.

Daggymatted 											 
						Pytagoras 			

23/05-2017 12:45 

Tror jeg fikk til hele oppg 7.