Diskusjonstråd for 2mx-eksamen 2006

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

Anonymous skrev:Hva ble svaret på 4d? Jeg fikk parameterfremstillinge til å bli følgende: x = cos 37 og y = sin 37
Hva var spørsmålet igjen?
Gjest

Om jeg ikke husker feil, så skulle vi finne den minste vinkelen som var mulig.
Gjest

Godt med vel overstått prøve. :D Personlig var jeg storfornøyd med lette ln/lg- oppgaver, og så å si ingen sansynlighet. Sett bort i fra forberedelsesdelen da seff.

Noen som føler de hadde draget på intregralet mellom -ln2 og ln2 ?
Husker ikke oppgavenr.
Gjest

tror jeg endte opp med 1,5 som integralet elns.
Gjest

Var det ikke 3.5 da?
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Mener mitt integral også ble 1,5.

Jeg fikk at AM[sub]3[/sub] gikk igjennom S på følgende måte.
Først laget jeg en rettningsvektor for AM[sub]3[/sub] som ble [5, 4], så laget jeg en parameterframstilling ut fra punkt A (0,0)

Denne parameterfremstillingen ble da:
x = 5t ^ y = 4t

Så satte jeg inn for punktet S (5/3, 4/3) og fikk:
5/3 = 5t ^ 4/3 = 4t
t = 0,33 ^ t = 0,33

Siden t fikk samme verdi her, ligger punktet på linja. :)


Wooh! Innlegg 400! *danse*
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

ikke dumt Knut.. :) noen som vet hvor mange feil man kan ha å allikavel få 6?

Og hvordan så punktet M3 ut hos deg Erik? og framgangsmåte takk :) det var vel der jeg feila...
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Vi visste jo at punktet M[sub]3[/sub] lå midt mellom A og C
Husker ikke koordinatene til A og C, men det er jo bare å ta

M[sub]3[/sub] = ((x[sub]1[/sub]+x[sub]2[/sub])/2,(y[sub]1[/sub]+y[sub]2[/sub])/2)
Hvor (x[sub]1[/sub], y[sub]1[/sub]) er koordinatet til A og (x[sub]2[/sub], y[sub]2[/sub]) er koordinatet til C.
Gjest

Noen som husker hvilken funksjon det var vi måtte integrere? Jeg leverte dessverre inn oppgaveheftet.
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Tror det vaar:
[tex]\int\limits_{ - \ln 2}^{\ln 2} {(2e^x - e^{ - x} )dx}[/tex]

Som gir
[tex]\left[ {2e^x + e^{ - x} } \right]_{ - \ln 2}^{\ln 2} = \left[ {2e^{\ln 2} + e^{ - \ln 2} } \right] - \left[ {2e^{ - \ln 2} + e^{\ln 2} } \right] = 4,5 - 3 = 1,5[/tex]
Maddix
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 03/05-2005 17:48
Sted: Sotra

Jeg synes denne var mye lettere enn prøvene vi vanligvis har. Men læreren min liker å gjøre det litt avansert, tror jeg.

For å finne ut om AM3 gikk gjennom S så satte prøvde jeg meg på å si at hvis AM3 er parallell med AS så går den gjennom. Fant jeg de 2 og satte regnet ut at de er parallell! Så jeg fant ut at den gikk gjennom S!

Går ikke det bra?
You got to cry without weeping, talk without speaking, scream without raising your voice!
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Det mener jeg skal være et gyldig bevis. :)
Var mange måter å vise dette på.
Maddix
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 03/05-2005 17:48
Sted: Sotra

Supert! Jeg var bare litt nervøs fordi ingen andre hadde gjort dette. Var artige oppgaver. Leke litt med vinkler og forskjellige fremgangsmetoder! Sannsynligheten var latterlig enkel. Oppg 5 2MX.
You got to cry without weeping, talk without speaking, scream without raising your voice!
kalleja
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 292
Registrert: 23/04-2006 02:57
Sted: Trondheim

Knut Erik skrev:Vi visste jo at punktet M[sub]3[/sub] lå midt mellom A og C
Husker ikke koordinatene til A og C, men det er jo bare å ta

M[sub]3[/sub] = ((x[sub]1[/sub]+x[sub]2[/sub])/2,(y[sub]1[/sub]+y[sub]2[/sub])/2)
Hvor (x[sub]1[/sub], y[sub]1[/sub]) er koordinatet til A og (x[sub]2[/sub], y[sub]2[/sub]) er koordinatet til C.
ikke si at M3 lå mellom A OG C:P klart at jeg satt M3 mellom BC :( da er det sikker der feilen ligger. idiot feil!
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

Auau, vent, kanskje det var BC :D
Må ikke ta husken min HELT for god fisk her. :wink:
Svar