Page 12 of 13
Posted: 31/07-2008 01:23
by bartleif
Det kan jeg vet du. Hvis du ser på sirkelsektorne, ser du at begge radiene danner en 90[tex]\textdegree[/tex] vinkel med CD.
Man har også at:[tex]360\textdegree -196\textdegree=164\textdegree[/tex]
og kan derfor konkludere at radiene er parallelle. (Sirkelbuenes vinkelspenn i oppgaven)
Satt også å lurte en stund på hvordan å finne arealet; inntil jeg kom på at høyden i et trapes er gitt av en normal fra den ene til den andre parallelle linjen, derfor trenger man ikke finne høyden, CD står allerede vinkelrett på to parallelle linjer.

Posted: 31/07-2008 12:56
by lodve
Tusen takk

Posted: 31/07-2008 13:47
by bartleif
Bare hyggelig
Forresten, hvilket pensum er det du holder på med?
Posted: 31/07-2008 13:49
by lodve
Vet ikke hvilket pensum jeg driver med, men antar at det er første klasses pensum.
Posted: 31/07-2008 13:58
by bartleif
Okey, synes bare oppgaven virket så omfattende ut i forhold til mye man treffer på i 1mx, så tenkte det var noen av de nye læreplanene. Derfor jeg lurte

Posted: 31/07-2008 23:01
by lodve
bartleif wrote:Det kan jeg vet du. Hvis du ser på sirkelsektorne, ser du at begge radiene danner en 90[tex]\textdegree[/tex] vinkel med CD.
Man har også at:[tex]360\textdegree -196\textdegree=164\textdegree[/tex]
og kan derfor konkludere at radiene er parallelle. (Sirkelbuenes vinkelspenn i oppgaven)
Satt også å lurte en stund på hvordan å finne arealet; inntil jeg kom på at høyden i et trapes er gitt av en normal fra den ene til den andre parallelle linjen, derfor trenger man ikke finne høyden, CD står allerede vinkelrett på to parallelle linjer.

Har tenkt meg litt om og er litt usikker på hvordan du beviste radiene for å være parallelle. Kan du gi meg bedre forklaring på dette?
Posted: 31/07-2008 23:39
by bartleif
Selvfølgelig
Buen BD danner en vinkel på 196[tex]\textdegree[/tex], mens buen AC danner en vinkel på 164[tex]\textdegree[/tex].
Hvis du ser for deg at du setter sammen sirklene, da den enes radie ikke er like stor som den andre, vil de 164[tex]\textdegree[/tex] + de 196[tex]\textdegree[/tex] tilsammen danne en sirkel på 360[tex]\textdegree[/tex].
Siden sirkelsektorne er komplementære til en og samme sirkel (med [tex]\triangle r[/tex](forskjell i radien) på 25mm på ene radien) og til sammen danner 360[tex]\textdegree[/tex], kan man si radiene er parallelle.
Dessuten danner de begge en 90[tex]\textdegree[/tex] vinkel med samme rette linjen, også en hentydning til at de er parallelle.
Håper det hjalp, er all "skyttsen" eg har

Kan veldig godt skjønne du sliter litt med det, har vanskelig for å formulere setninger jeg føler er tilstrekkelige forklaringer på hvorfor visse ting er som de er. Øvelse gjør mester, les kanskje litt Euklid, mange geometriske "triks" på lager der. Dette er så essensiellt i matematikk at det vi kaller geometri egentlig heter Euklidiansk geometri, blir bare så langt man bare bruker geometri. Er uten tvil Euklidiansk geometri alt man treffer på fram til gjerne universitet, og da igjen får man gjerne litt tilbake for å vite hva som er euklidiansk rom eller ikke. Håper det ikke ble for mye preik her, hehe, viktigste står over
Euclids Elementer:
http://aleph0.clarku.edu/~djoyce/java/e ... ments.html
hvis du vil

Posted: 04/08-2008 17:51
by lodve
Posted: 04/08-2008 18:56
by Magnus
Valgtre og valgtre.. Har du lest oppgaven? Skal jo bruke resultatene i oppgavene til å finne sannsynligheten.
a) Du klarer vel å taste på kalkisen?
d) Antall med to like / 100
Posted: 04/08-2008 20:19
by MatteNoob
a) Du ser jo hva oppgaven sier; du skal simulere terningkast med to terninger. Det er det den kommandoen der gjør.
Int er forøvrig forkortelse for "integer" som betyr et heltall. Det matematiske symbolet for det er [tex]\mathbb{Z}[/tex]
Rand er forkortelse for "random" som betyr tilfeldig.
# betyr, som du helt sikkert vet, nummer.
Kanskje disse tingene hjelper deg å tolke svaret du får.
Posted: 05/08-2008 17:40
by lodve
Takk.
Posted: 05/08-2008 18:00
by lodve
Oppgave B)
Oppgave a) og b)
Hei igjen!
Jeg trenger deres hjelp til å løse oppgaver som er oppgitt ovenfor.
Posted: 05/08-2008 20:06
by MatteNoob
Oppgave 9.242
Hvis du feks tar for deg tallene 1-10, så finner du at alle partall er delelig med 2, altså er halvparten av alle heltall delelig med 2.
Sannsynligheten for at et tall er delelig med 2, er; [tex]\frac 12[/tex]
Med disse opplysningene, skulle du klare å løse hele oppgaven, for nå vet du hvordan du må tenke :]
Posted: 05/08-2008 22:52
by lodve
9.242 a)
Ok, jeg forstår tankegangen til oppgaven. Når det gjelder angående et tilfeldig tall som er delelig med 3, vil det si:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
3,6,9 er delelig med 3 som vil gi 3/10 ?
Siden når jeg legger sammen 5/10 + 3/10 får jeg et svar som ikke stemmer med fasiten. Tenker jeg galt

?
Posted: 06/08-2008 01:53
by MatteNoob
Det blir vel heller slik at hvert tredje tall er delelig med 3 fordi;
[tex]3,\, 6,\, 9,\, 12,\, \ldots[/tex]
En annen ting er at feks 6 og 12 også er delelig med 2, men jeg ser bort fra det her. Hvis boken din vil at du skal ta hensyn til dette, så må du fjerne sannsynligheten for dette enten i sannsynligheten for delelig med 3, eller delelig med 2. Uten dette hensynet, ville svaret blitt
[tex]\rm{P}(\frac x2 \cup \frac x3) = \frac 12 + \frac 13 = \underline{\underline{\frac 56}}[/tex]
Hvis man skal ta hensyn til det, så betyr jo dette at annenhvert tall i tallfølgen til 3-gangen, er et partall og derfor må vekk.
Da skulle sannsynligheten for at et vilkårlig trukket tall, er delelig med 2 eller 3 være [tex]\frac 23[/tex]