Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
eksamengikkdårlig wrote:Vedrørende oppgave 6 på eksamen (der jeg fikk feil svar på begge).
a) Jeg satt opp riktig utrykk:
men fikk feil svar ut...
jeg satt til og med at : \binom{n}{r}=\binom{n!}{r!(n-r)!}, men pga ut utrening fikk jeg feil svar på antall muligheter
b)
Samme skjedde her:
jeg skrev opp
men fikk feil svar ut i fra stykket ovenfor.
Vil jeg få noen poeng??? Det står at oppgaven er verdt 4 poeng. Vil jeg få 0 av 4 poeng ? Eller tror dere jeg fortjener litt mer?+ Blir spekulasjoner, men jeg mener at jeg iallefall ikke bør få 0 av 4 poeng??
Det er vanskelig å vurdere fordi det er litt individuelt fra sensor til sensor, men på universitetet så skal man i hvertfall få poeng for oppsett. Man skal også ta hensyn til følgefeil.
Så ut i fra det, så bør du kanskje få 2.5 poeng eller noe sånt. Da går jeg ut ifra at oppsettet ditt er korrekt og at de samme reglene skal gjelde på vgs-nivå!
Jeg vil si sensor skjønner hva du mener ja. Men hvis jeg ikke tar feil, så kan vel kalkulatorer (som er gyldig på VGS-eksamener) regne ut binomialer for deg, så det ville ikke tatt så lang tid å skrive svaret på standardform.
Aleks855 wrote:Jeg vil si sensor skjønner hva du mener ja. Men hvis jeg ikke tar feil, så kan vel kalkulatorer (som er gyldig på VGS-eksamener) regne ut binomialer for deg, så det ville ikke tatt så lang tid å skrive svaret på standardform.
Det er sant, men det var del 1 (ingen hjelpemidler)