Matte tentamen, trenger hjelp til å være sikker på emner.

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Olorin
Lagrange
Lagrange

:) Husk at karakterene fra ungdomskolen ikke teller ALL verden ;) Jeg begynte å ta skola litt mer seriøst på slutten av videregående. Men brenner du for et fag så vet jeg hvor artig det er å få gode resultater i det.. =)
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
Charlatan
Guru
Guru

Det teller som regel ingenting eller lite etter videregående. Det er bare når man skal INN på videregående man trenger litt gode ungdomskolekarakterer.
daofeishi
Tyrann
Tyrann

Jarle10 wrote:Det teller som regel ingenting eller lite etter videregående. Det er bare når man skal INN på videregående man trenger litt gode ungdomskolekarakterer.
Vel, du kan risikere at de blir brukt senere og. Jeg har blitt spurt om karakterer fra ungdomsskole i mine universitetssøknader til både Amerika og Storbritannia.

Ellers anbefaler jeg at man slutter å fokusere på karakter, og heller fokuserer på å forstå materialet. Det som teller i det store og det hele er den reelle kompetansen man har opparbeidet seg. Har man sistnevnte, følger det første atomatisk. Dessverre er det ingen automatikk den andre veien (i matematikken), grunnet tullete regelboksystem og tilgang på tekniske hjelpemidler... Jeg ser alt for mange som sier at de ikke kan løse et problem fordi de har "glemt formelen" - noe som jeg føler viser en feil approach til matematikk.
Quake
Cayley
Cayley

Så sant så sant.. Men jeg føler selv jeg forstår matte ganske bra. Skjønner f.eks:

Noen gutter var på bærtur, Ole plukket dobbelt så mye enn Sindre, og Fredrik plukket halvparten av hva Sindre hva gjorde. De plukket tilsammen 14 kg, hvor mange kg plukket hver av dem?

Sindre:X
Ole:X*2
Fredrik:X:2

X+X*2+X/2=14

x+2x+x/2=14 |*2

2x+4x+x=28

7x=28 |:7

X=4

Fredrik plukket 2 kg, Sindre 4 kg, og Ole plukket 8kg, tilsammen 14kg. Skjønner hvordan man setter inn informasjonen oppgitt inn i et likningstykke. Ser også sammenhengen mellom desimaltall, prosent og brøk. Men jeg bør klare ihvertfall 4+. Vil gjøre foreldrene min stolte, mest derfor. Klarer jeg fem på tentamenen ender jeg sannsynlig opp med femmer i matte. Ender jeg på fire tipper jeg sterk firer. Har jobba MYE med matte dette skoleåret så langt. Alle ordentlige prøver i matte har jeg fått femmere. Jeg kommer tilbake om noen uker eller rett før jul om resultat på karakterkort\tentamen :D
Quake
Cayley
Cayley

Jess, da fikk jeg igjen tentamen og karakterkort.

På tentamen fikk jeg 4, og karakterkortet fikk jeg 5- i matte. :)

Fikk 5 på alle matteprøver og har levert gode innlevering med unntak av noen på starten av skoleåret jeg har brukt for mye hvitter på.

Kunne sikkert kommet opp til 5 på tentamen, jeg glemte hvordan man regna med klokka og hadde noen slurvefeil. Neste mål er en stabil 5 i matte. Tentamensmålet ligger på fra 4+ og oppover.

Cheers! :D
Det teller som regel ingenting eller lite etter videregående. Det er bare når man skal INN på videregående man trenger litt gode ungdomskolekarakterer.
Ja, men det er 10. klasse som teller her heldigvis, her skal jeg gi enda mer enn nå. Hvis dere er interesserte er karakterne mine:
KRL: FU (ikke grunnlag)
Bokmål: 4-
Nynorsk: 5 (beste karakteren min sammen med mat og helse, lol)
Norsk muntlig: 4
Matte: 5-
Engelsk: 5-
Engelsk muntlig: 4+
Samfunnsfag: 3 (jess, var for lat når det gjelder lekser og lærerinna skulle ha inn bøkene og sjekke alle lekser og orden i bøkene våre :oops: )
Naturfag: 4
Kunst Og håndverk: 3 (Aner ikke hvordan det har skjedd, har gjort som jeg har fått beskjed om og jobba greit :? )
Musikk: 5-
Mat og helse: 5
Kroppøving: 4+
Spansk: 3+
Orden: G
Atferd: G

Så jess, snitt på 3,9. Målet for neste halvår er å bli kvitt 3'ere og komme opp til 4 eller høyere. Helst i alle fag :)

Takk for hjelpa, ble kanskje litt offtopic dette men :lol:
Quake
Cayley
Cayley

Jess, da fikk jeg igjen tentamen og karakterkort.

På tentamen fikk jeg 4, og karakterkortet fikk jeg 5- i matte. :)

Fikk 5 på alle matteprøver og har levert gode innlevering med unntak av noen på starten av skoleåret jeg har brukt for mye hvitter på.

Kunne sikkert kommet opp til 5 på tentamen, jeg glemte hvordan man regna med klokka og hadde noen slurvefeil. Neste mål er en stabil 5 i matte. Tentamensmålet ligger på fra 4+ og oppover.

Cheers! :D
Post Reply