Vektormannen wrote:Til det siste: Ja, det er så enkelt

. Men hvor har du 1/3 fra? Avstanden fra (0,0,0) til (16/9, 16/9, 8/9), altså avstanden fra A til planet før pyramiden ble tiltet, er ikke 1/3, men 8/3!
[tex]$$\vec{AR} = \left[ {{{16} \over 9},{{16} \over 9},{8 \over 9}} \right]$$[/tex]
[tex]$$\left| {\vec{AR} } \right| = \sqrt {{{\left( {{{16} \over 9}} \right)}^2} + {{\left( {{{16} \over 9}} \right)}^2} + {{\left( {{8 \over 9}} \right)}^2}} = \underline{\underline {{8 \over 3}}} $$[/tex]
Vektormannen wrote:Når det gjelder det første så mente jeg at trekanten ABC er tiltet mot oss. Hva har D med det å gjøre? Når pyramiden dreies så må den dreies mer enn 90 grader for at trekanten BCD skal ligge i xy-planet, ser du det? Da vil trekant ABC også dreies mer enn 90 grader.
Nå skal kverrulanten begynne her: Hvis punktet D har koordinatene (0,0,8) betyr dette at det
kun her hevet i z-akse og det betyr at dette punktet står vinkelrett på xy-planet og vinkelrett over A punktet i origo.
Med dette sagt og strekene tegnet, ser vi at trekanten ikke heller mot oss men står vinkelrett.
Hvis jeg forstod hvordan du ser det du ser; altså at trekanten er tiltet mot oss. Da må vel trekanten dreier mindre enn 90 grader, for den er jo allerede tiltet et stykke på vei mot xy-planet?
